Norwegian settes på pinebenken

Norwegian går mot en iskald vinter. Krisepakken ligger an til å bare inneholde kutt i flypassasjeravgiften og økte rutekjøp. Alt annet blir utsatt, ifølge Dagbladets opplysninger.

PÅ BAKKEN: Norwegian blir liggende på pinebenken utover vinteren i påvente av at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med muligheter til å redde selskapet og bransjen. Pinebenken er et torturinstrument fra middelalderen der hender og føtter ble fastspent med sterke tau og så strammet til slik at lemmene ble strukket. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
PÅ BAKKEN: Norwegian blir liggende på pinebenken utover vinteren i påvente av at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med muligheter til å redde selskapet og bransjen. Pinebenken er et torturinstrument fra middelalderen der hender og føtter ble fastspent med sterke tau og så strammet til slik at lemmene ble strukket. Foto: Ørn E. Borgen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det forhandles nå intenst på Stortinget om en ny krisepakke for næringslivet når samfunnet igjen er stengt ned på grunn av corona.

I helgen skrev Dagbladet at et av stridstemaene i forhandlingene mellom regjeringspartiene Høyre, KrF og Venstre på den ene siden og Fremskrittspartiet på den andre, er tiltak for å redde norsk flybransje.

Målet er at det fortsatt skal være sunn konkurranse i norsk luftfart etter krisen og at rutetilbud i distriktene bevares.

- Vi jobber for å få en bedre pakke for luftfarten, som er en av bransjene som er i krise, sa Listhaug til Dagbladet søndag kveld.

Men ifølge kilder tett på forhandlingene er det ingenting på bordet nå som vil dra Norwegian opp av den dype krisen selskapet befinner seg i.

Flypassasjeravgiften

Partene forhandler fortsatt om flypassasjeravgiften, der fritaket vil bli forlenget. Å kutte avgiften for hele 2021 koster 1,6 milliarder kroner, men det ligger foreløpig ikke an til at fritaket vil vare hele året, ifølge Dagbladets kilder.

Flypassasjeravgiften var Venstres hjertebarn, men etter det Dagbladet erfarer synes ikke Venstre det er spesielt vanskelig å gå med på et slikt kutt nå gitt at det ser så få som flyr.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer