Norwegian-sjefen om SAS: - Har sympati

Konsernsjef Geir Karlsen håper at hovedkonkurrenten kommer til enighet med pilotene - og det raskt.

- HÅPER PÅ LØSNING: Konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen, sier han har sympati for den situasjonen SAS nå står i. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet
- HÅPER PÅ LØSNING: Konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen, sier han har sympati for den situasjonen SAS nå står i. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi har veldig sympati for den situasjonen SAS står i. Den er ikke helt ulik den vi selv sto i for ikke så altfor lenge siden, sier konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen, til Børsen.

Flygigantens hovedkonkurrent står i disse dager i en alvorlig krise. Både Norwegian og SAS ble brutalt rammet av pandemien, men i motsetning til sistnevnte har Norwegian landet på beina.

- Vi trives veldig godt med å ha SAS i vårt marked, og håper at de finner en løsning med pilotene raskest mulig, slik at de får flyene opp i lufta. Så synes jeg det er synd for bransjen at slike situasjoner oppstår.

- Håper på løsning

- Det som nå har oppstått i SAS, har også oppstått i Norwegian tidligere. Jeg håper vi sammen med fagforeningene kan finne løsninger, slik at vi unngår slike situasjoner i tida framover. De som lider mest, er passasjerene.

- Vil ikke Norwegian være tjent med at SAS forsvinner fra markedet?

- SAS er en konkurrent på lik linje med andre konkurrenter. Vi håper at SAS finner en løsning på sine utfordringer, og at de kommer tilbake i markedet, gjentar han.

Norwegian har vært gjennom en enorm omstruktureringsprosess for å holde selskapet flygende i framtida.

Flere ganger i løpet av det siste halvannet året har Norwegian vært konkurstruet, og de har blant annet bedt om konkursbeskyttelse i flere omganger.

I slutten av mai forlot selskapet konkursbeskyttelsen.

- Friksjon

- Hva har dere gjort riktig, som SAS kanskje har gjort feil?

- Jeg vil ikke kommentere hva SAS eventuelt har gjort feil. Da pandemien slo inn, var vi veldig tidlig ute og så at vi kom til å få store problemer som satte hele selskapet i risiko. Vi tok tak i situasjonen og var tidlig ute med en plan for hva skulle gjennomføres. Det var viktig for å komme ut med begge beina på jorda.

- Hvordan unngikk dere en arbeidskonflikt?

- Når man sitter og forhandler med fagforeningen, så er det tøffe forhandlinger hver gang. Det skal være litt friksjon, men vi har funnet en avtale med pilotene og kabinforeningen vår i år, som vi er glade for. Vi er fornøyd med avtalene vi fått til, og det tror jeg pilotene og kabinansatte også er. Nå er det full gass for å få passasjerene ut på ferie.

STREIK: Konsernsjef i SAS Anko van der Werff raser etter at det nå blir pilot-streik. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer

- Slitasje og tøffe år

Karlsen understreker at pandemien har lagt et voldsomt press på luftfarten som helhet.

- Det har vært to tøffe år, som har sørget for slitasje på alle organisasjoner, ikke bare flyselskaper. Vi har jobbet iherdig siden vi kom ut av pandemien med få tilbake motivasjonen hos alle ansatte, og tilby kundene det beste mulige produktet.

To år med coronakrise og ni kvartaler på rad med solide underskudd har bidratt til å bygge opp en astronomisk gjeld i SAS. SAS-ledelsen mener derfor de er helt avhengig av å komme i mål med redningsplanen SAS Forward, dersom selskapet skal ha livets rett.

Nå har imidlertid 900 piloter i selskapet stått i streik siden mandag 4. juli, noe som har sørget for tap i milliardklassen og tusenvis av strandede passasjerer.

Onsdag møtes partene til ny meklingsrunde i Stockholm, med mål om å komme til enighet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer