Det var på forhånd ventet at selskapet ville bli kraftig rammet økonomisk av coronapandemien. Tallene viser at det første halvåret av 2020 har medført et netto tap på totalt 5,3 milliarder kroner.
- Ved inngangen av 2020 forventet vi et positivt resultat og den beste sommeren noensinne takket være vellykkede kostnadsbesparende initiativer og mer effektiv drift. Så ble vi truffet av Covid-19, og etterspørselen etter billetter stoppet bokstavelig talt helt opp over natta som følge av myndighetspålagte reiserestriksjoner og reiseråd over hele verden, sier konsernsjef Jacob Schram i en uttalelse.
I første halvår 2020 reiste 5,31 millioner kunder med selskapet; en nedgang på 71 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
Trenger mer penger
Selv om Norwegian har fått støtte fra staten på grunn av pandemien og har greid å konvertere mye av gjelden til egenkapital, advarer selskapet investorene om at det fortsatt går en krevende tid i møte.
«Markedet er fortsatt svært usikkert, hovedsakelig på grunn av stadig nye reiseråd fra myndigheter i hele Europa», skriver Norwegian i en pressemelding.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger