- Vi er bekymret. Den ene bruløsningen truer eksistensen til ballplassen og en liten, men mye brukt lekeplass. På sikt frykter vi at også gjenbruksstasjonen ryker. For ikke å glemme «motorveien» dette vil skape inn mot parken, sier Helge Prøsch til Børsen.
For drøye to år siden punget NRK ut 800 millioner kroner for tre tomter på Ensjø i bydel Gamle Oslo. Den skal brukes til å bygge opp et nytt hovedkontor, som skal erstatte dagens institusjon på Marienlyst.

Forbanna på milliardær
Det er langt fra uproblematisk. Allerede i startgropa utløste gigantprosjektet full krangel. I sommer skrev også Estate Nyheter at tomta antakeligvis er for liten for det NRK planlegger å bygge der.
- Enorm belastning
Nå etterlyser Oslo kommune bedre planer for NRKs gigantprosjekt. Blant annet ber Plan- og bygningsetaten NRK om å undersøke muligheten for å bygge en bruforbindelse ved toglinja.

I arbeidet med reguleringsprosessen for tomta ble det like før jul åpnet for innspill og bemerkninger.
Høringssvarene, som først ble omtalt av M24, bærer preg av dyp bekymring blant flere av NRKs framtidige naboer.
Det er særlig uro knyttet til forslag om å bygge en mulig gangbru over toglinjen på Gjøvikbanen, til et område der det i dag ligger en fotballbane, en lekeplass og en miljøstasjon som en del av Kampen Park.

Refser NRK: - Helt vanvittig!
«Ved å knytte Kampen med litt over 3000 innbyggere til Ensjø-Hovinbyen med nær 100 000 innbyggere totalt, hvorav ca. 10-12 000 i umiddelbar nærhet på motsatt side av Gjøvikbanen, så vil belastningen sommers tid på Kampen sine friområder, spesielt parken, bli enorm», skriver AS Kampens Byggeselskap.
- Billigere løsning
De mener at etablering av en ny bru «har potensialet til å ødelegge Kampen som godt boområde», og at den også vil ramme tilbudet til lokale barn og ungdom.
- Jeg mener dette kan løses veldig mye enklere, fortsetter Prøsch, som representerer AS Kampens Byggeselskap, og som for øvrig er sivilingeniør innen konstruksjonsteknikk.
- Det eksisterer allerede en undergang der Ensjøveien krysser Gjøvikbanen, som kan utbedres. Her kan man bygge bredere fortau, flere fartshumper og rumlefelt inn mot krysset, for å bedre sikkerhet og framkommelighet. Det vil være en mye bedre og billigere løsning, framholder han.
Frykter prisfall
Bymiljøetaten tar blant annet til orde for en styrket grønnstruktur gjennom planområdet. I sitt høringssvar krever etaten at NRK «må dokumentere konsekvensene de ulike alternativene vil ha for natur-, landskaps- og rekreasjonsverdier, solforhold, støy, utsikt, naturopplevelse og tilgjengelighet til områdene».

Her er historien bak NRK-huset
Børsen har lest gjennom flere høringssvar. Følgende bekymringer og innvendinger går igjen:
- Økt trafikk utenfor boenheter nærmest gangbrua.
- Bekymring for at fotballbane og gjenbruksstasjoner skal forsvinne.
- Frykter svekket markedsverdi på leilighetene.
- Vil ramme tilbud til lokale barn og ungdom
- Bekymret for belastning på grøntområder.
- Protesterer på det sterkeste
Kampens Byggeselskap - som er det største sameiet på Kampen med 433 leiligheter, er langt fra alene om sine bekymringer.

Drar i nødbremsen: - Utenfor vår kontroll
«Jeg vil på det sterkeste protestere mot at gjenbruksstasjonen og fotballplassen skal fjernes, til fordel for NRK», heter det fra en annen nabo.
«Grøntområdene på Kampen er allerede presset til ytterste med bebyggelse på Ensjø som reklamerer med at Kampen Park er en grønn lunge, med muligheter for aktiviteter. I forslaget reduseres mulighetene for lek, aktiviteter og sosialisering ytterligere», mener naboen.
- Uakseptabelt
Den ideelle organisasjonen Kampen Vel mener det er «uakseptabelt å avgi areal på vestsiden av toglinjen». Også de vektlegger hensynet til barn og unge.

Uføretrygdet fant kunstskatt på Fretex
Det er Plan- og bygningsetaten som har bedt NRK undersøke muligheten for å bygge en bruforbindelse ved toglinja.
- Den forpliktelsen er viktig for oss å tydeliggjøre, sier Øyvind Werner Øfsti, som er ansvarlig for kommunikasjon og samfunnskontakt i «Prosjekt Normannsløkka».
- Viktig
Bakteppet er en plan som ble vedtatt tidlig på 2000-tallet. I kommunens Veiledende plan for offentlige rom på Ensjø (VPOR), er det nemlig lagt opp til en ny bruforbindelse over Gjøvikbanen til Kampen park.
- Vi utforsker muligheten for det. Samtidig er vi klare på å ikke foreslå en løsning som begrenser arealet på fotballbanen, eller gjør at den går tapt. Dette er et viktig nabolagselement.

Populær Oslo-bar er konkurs
- Hva med gjenbruksstasjonen?
- Det er for tidlig å si. Vi er nå i startfasen og må undersøke mulighetene som finnes. Når det er sagt, har vi samme oppfatning som en del av de som har uttrykt bekymring. Vi ser at parken, fotballbanen og gjenbruksstasjonen er noe som verdsettes.
- NRKs holdning
Øfsti understreker at NRK ikke ønsker at viktige nabolagselementer skal bli skadelidende som følge av utbygginga.

Milliardær vil rive ikonisk afterski
- Men det er vel neppe alle parter som står igjen fornøyde?
- Vår klare holdning er at vi ønsker å bli et positivt tilskudd til Ensjø og omgivelsene rundt. Vi er også tydelige på at NRKs arealbehov skal dekkes innenfor de tomtene vi har kjøpt, altså Ensjøveien 3, 5 og 7.
Han følger opp:
- Kontoret kommer til å ta plass, men vi håper å bidra til at Ensjø får en sterkere og tydeligere identitet med vår tilværelse. Her vil vi jobbe systematisk med innspill fra menneskene som bor i området.