Under gjennomgangen av endringer Boeing skal gjøre på flyene ble det oppdaget at bunter med ledninger i flyet var for nære hverandre, som i teorien kan øke faren for kortslutninger.
Slike kortslutninger kan gjøre at pilotene mister kontroll over flyet.
– Vi har identifisert et ledningsnettproblem og jobber sammen med FAA for å gjennomføre en analyse, sier talsperson Gordon Johndroe mandag.
Boeing påpeker at det er for tidlig å si om de vil måtte gjøre designendringer, som for eksempel å flytte ledningsbuntene lenger fra hverandre. Ifølge selskapet kan andre sikkerhetstiltak, deriblant effektbrytere og isolasjon rundt ledningene, være tilstrekkelig for å hindre kortslutninger og nye ulykker.
Ifølge The New York Times , som først omtalte saken, kan selskapet også måtte inspisere om forgjengeren til Max, kalt NG, også har samme elektroniske feil.
Boeing produserte og leverte nærmere 400 MAX-fly til flyselskaper før flyet i mars ble satt på bakken etter de to flystyrtene i Indonesia og Etiopia, som til sammen kostet 346 menneskeliv. Siden da har rundt 400 nye fly blitt produsert, men disse er ikke levert ut til flyselskapene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger