Champagne

Ny trend: - Utrolig

Champagne fra havets bunn forbløffet eksperter. Nå har funnet banet vei for en helt ny trend.

EDLE DRÅPER: Champagne-giganten Veuve Cliquot vil gjenskape magien ved å lagre champagne på nøyaktig samme sted utenfor Finland. Foto: Shutterstock / NTB
EDLE DRÅPER: Champagne-giganten Veuve Cliquot vil gjenskape magien ved å lagre champagne på nøyaktig samme sted utenfor Finland. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Som så mange andre av verdens beste oppdagelser, skjedde det ved et uhell. Et skip forliste utenfor Finland i 1852. 158 år seinere fant dykkere 145 flasker uåpnet champagne.

Det skulle bli starten på en helt ny trend, ifølge The Guardian.

Forbløffer eksperter

Flaskenes innhold ble selvsagt testet ut - og smaken forbløffet eksperter. Dette til tross for å ha ligget på havets bunn i godt over en mannsalder.

- Utrolig! Jeg har aldri smakt slik vin hele mitt liv, lød reaksjonen fra Philippe Jeandet, professor i matbiokjemi ved universitetet i Reims. Han vet trolig hva han snakker om; byen ligger i hjertet av Champagne-regionen.

- Etter 170 år med aldring på havdypet under nærmest perfekte forhold, våknet disse sovende champagneflaskene opp for å gi oss et nytt kapittel i historien om vinproduksjon, skyter han inn.

Ny trend

Etikettene var visket vekk, men da «vindetektiver» analyserte innholdet, ble det avdekket at 47 flasker var av det kjente merket Veuve Clicquot.

11 av de aktuelle flaskene ble i 2012 solgt på en auksjon for 156 000 dollar totalt. Det tilsvarer 1,7 millioner kroner etter dagens kurs.

Funnet har nå banet vei for en helt ny trend.

Veuve Clicquot vil nemlig gjenskape magien ved å senke flasker på nøyaktig samme sted utenfor Finlands kyst. Der skal de la flaskene modnes i 40 år.

Prosjektet kalles «Cellar in the Sea», og forskere skal ta prøver av champagnen jevnlig for å analysere de molekylære endringene, skriver BBC, som også har omtalt saken.

Champagne-ekspert Lucy Edwards sier til The Guardian at det er en økt satsing på undersjøisk lagring i bransjen, og at både store og små produsenter kaster seg på trenden.