- Det har vært stappfullt - hver dag! Høysesongen startet i lavsesongen, og vi har svømt i mennesker siden 20. mai. Både på hotellet, restauranten og i baren. Det er en drøm i forhold til de siste to åra, sier hotellsjef Aleksander Grande til Børsen.
Han er innehaver av Grande Fjord Hotel i Geiranger - en av landets mest attraktive turistdestinasjoner. For første gang på drøye tre år åpnes turistslusene for fullt i den vesle bygda.

Krass kritikk mot Norge: «På kokepunktet»
Det kan by på kapasitetsutfordringer.
- Vi var forberedt på at det ville bli et stort innrykk. Det har vært krevende å få tak i nok ansatte i år, men vi gikk ut ganske tidlig, noe som viste seg å være lurt.

Turisthat og cruisebråk
Før pandemien stengte alle landegrenser, var det begrepene «cruise- og turisthat» som dominerte norske avisspalter. Sentralt i debatten sto Geiranger i Stranda kommune. Flere kritikere hamret løs med nådeløse utspill om rushet av cruiseskip og turister som veltet inn over fjorden.
Andre, ja selv dronningen av Norge, uttrykte stor bekymring for at et av landets vakreste fjordlandskaper var i ferd med å bli redusert til en eksosdump.

Dronningen reagerer: - Går i eksos
Så ble turistmagneten til en «spøkelsesbygd», og kritikken stilnet.
I coronaåret 2020 hadde Geiranger og Hellesylt totalt tre cruiseanløp. Året etter var antallet 25. I 2022 varsler Kystverket rekordsesong for cruisedestinasjon Norge. Inntil videre skal 162 av cruiseanløpene til Geiranger og Hellesylt.
- Ikke kapasitet
Nå frykter lokale krefter at historien er i ferd med å gjenta seg.
- Infrastrukturen i Geiranger står på samme sted som før pandemien. Vi har fortsatt en lang vei å gå for å ta unna alle turister som ønsker å besøke bygda, mener hotellsjef Grande.

Turistmagnet ble «spøkelsesfjord»: - Null i inntekt
For reiselivet står overfor en «ketchupeffekt» etter coronadvalen. Internasjonale turister strømmer nå inn i landet, men også to av tre nordmenn planlegger norgesferie i år.
- Hvis det blir sånn som det var under pandemien, der alle kjører sin egen bil og alle skal ha parkering, og på toppen av dette kommer store busslass med turister, så har vi ikke kapasitet til å ta alle imot. Verken i form av parkering eller vei-infrastruktur, framholder han.
- Flyktet fra sentrum
Det er ikke første gang Grande har bidratt i den omstridte debatten.
- Jeg fikk «juling» da jeg uttalte meg om dette i 2020. He-he. Og jeg vet vi har dyktige folk på saken, men etter min mening må vi regulere cruisetrafikken ytterligere i høysesongen.

Frykter kaos: - Ber om tålmodighet
Han fortsetter:
- Vi er lokalisert to kilometer unna selve sentrum av Geiranger. Det er ikke noe hyggelig å ta imot godt betalende og kjøpesterke gjester som bokstavelig talt har flyktet fra sentrum på grunn av folkemengdene og parkeringsvansker, fordi det er busser over alt.
- Har eksplodert
Grande får støtte fra Iris Westerås. Hun driver Westerås restaurant og gård, som ligger godt oppe i fjellsiden - 320 meter over fjorden.
- Det er absolutt utfordringer. Sånn har det vært i flerfoldige år. Biltrafikk, campingvogner og bobiler ... Det har eksplodert, og det øker fra år til år, forteller hun.

Forskere advarer mot cruisereiser
- Hva er de største utfordringene, tenker du?
- Det blir kaotisk nede i sentrum. Det kan også bli køer av folk her oppe som vil ha mat og drikke, spesielt ved lunsj- og middagstider. Men under pandemien ble folk mye flinkere til å bestille bord i forkant. Jeg opplever også at folk har større forståelse for at det blir fullt, fortsetter hun.
Westerås presiserer likevel:
- Jeg tror folk her er enige i at det var for mye, slik det var før. Men vi vil ikke ha bortfall av cruiseskipene i sin helhet. Det er viktig for en god del av de som driver butikk her, sier hun og fortsetter:
- Så skal det sies at det er færre om bord på skipene i år, enn det som har vært normalt. Det er også noen færre anløp på grunn av de restriksjonene cruisenæringen har fått.

- Vil det si at du forventer mindre rush i sommer?
- Nei, det kommer et rush som vanlig. Det blir nok ikke mindre, sier Westerås - som på ingen måte klager over at mange finner veien til gården.
Det har ikke lyktes Børsen å få en kommentar fra Katrin Schirmer i Geiranger Fjordservice.