SAS-streiken

Ny utsettelse: - Vi må sove

Forhandlingsleder i SAS, Marianne Hærnes, bekrefter ny utsettelse i SAS-forhandlingene. Samtidig kommer hun med en klar beskjed til passasjerene.

UTSATT PÅ NYTT: Meklingen er igjen utsatt. Foto: NTB
UTSATT PÅ NYTT: Meklingen er igjen utsatt. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forhandlingene er utsatt til mandag kl. 12. Det bekrefter forhandlingsleder i SAS, Marianne Hærnes, lørdag formiddag.

- Det er egentlig samme beskjed som sist. Vi utsetter til mandag klokka 12. Nå må vi sove, sier Hærnes utenfor Närlingslivets hus i Stockholm.

Deretter kom hun med en klar beskjed til alle passasjerer som nå går noen usikre dager i vente:

- SAS beklager denne situasjonen som vi er i, men vi forsøker alt vi kan for å redde denne sommerferien.

STREIK: Idet meklingsfristen for SAS-pilotene nærmer seg, forklarer flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs hva en eventuell streik vil bety for de reisende. Video: Dagbladet TV Vis mer

Klar forventning

Om forhandlingene går framover, svarer hun:

- Det går framover, ellers ville vi ikke utsatt og utsatt. Men vi står fortsatt veldig langt fra hverandre, sier Hernæs til et samlet pressekorps.

Leder for SAS-pilotene i Norge, Roger Klokset, sier i en pressemelding at de forventer at utsettelsen fører til at SAS-ledelsen viser enda større vilje til å komme til en enighet.

- SAS-pilotene har lenge forsøkt å komme til enighet med SAS om en avtale, og vi gjør det vi kan for å finne en løsning. Vi gjør alt vi kan for å unngå å ramme passasjerene våre, og fortsetter derfor å mekle på overtid. SAS-pilotene kjemper for prinsipielle arbeidstakerrettigheter og trygghet for jobbene våre, sier Klokset.

Kan få store konsekvenser

Lørdag morgen snakket Dagbladet med flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

- Jeg har ment at det er større sjanse for at det ikke blir streik, fordi konsekvensene er så omfattende for SAS. omdømmet til flyselskapet kan få seg en knekk, og det blir veldig mange som får ødelagt sommerferien, sa Elnæs i en direktesending hos Dagbladet.

UTFALL: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs er tydelig på hva han mener utfallet av SAS-meklingene vil resultere i. Video: Dagbladet TV Vis mer

Et sted mellom 900 og 1000 piloter fra Norge, Sverige og Danmark var forberedt på å legge ned arbeidet. I et slikt scenario ble det anslått at 250 avganger og opp mot 45 000 passasjerer ville blitt rammet daglig.

Dette er striden

Bakteppet for konflikten er at pilotene beskylder SAS for å «gå til krig» mot dem ved å opprette to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter, skriver NTB.

SAS-pilotene sier selskapet forsøker å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen.

- Allerede måneden etter at flytrafikken ble stanset på grunn av pandemien, sa de opp 40 prosent av pilotene. De kunne valgt å permittere til null kostnad, i stedet valgte de å betale lønn for seks måneders oppsigelsestid. Det var dyrt for dem, har Roger Klokset, leder i fagforeningen Norske SAS-flygeres forening, sagt til Børsen.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer