Nye problemer for SAS

Fortsatt er avganger innstilt, tre døgn etter at streiken tok slutt.

TRØBBEL: Tre dager etter at streiken tok slutt, ser selskapet seg ennå nødt til å kansellere flygninger. Foto: Hans A Vedlog / Dagbladet
TRØBBEL: Tre dager etter at streiken tok slutt, ser selskapet seg ennå nødt til å kansellere flygninger. Foto: Hans A Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tirsdag tok den betente pilotstreiken i SAS slutt etter en intens dragkamp gjennom 15 dager.

Selskapet uttalte at de ville være tilbake i normal drift innen 48 timer, ifølge E24.

Tekniske problemer

Torsdag var imidlertid 30 flyginger innstilt, ifølge NTB. Selskapet har allerede innstilt 19 flyginger fredag, og det gjelder både utenlands og innenlands, ifølge Avinor, melder Aftenposten.

- Kanselleringene er en kombinasjon av at det har vært uforutsette tekniske problemer på et par fly og mannskapsmangel. Det forplanter seg i hele systemet. Derfor vil hele oppstarten etter streiken ta lengre tid, sier pressesjef Tonje Sund i SAS Norge til avisa.

Forsinkelser kan føre til at mannskapet ikke kan fortsette å fly, trekker Sund fram. Hun viser til at hviletidsbestemmelsene i bransjen er strenge på grunn av sikkerhetsmessige årsaker.

- De vil vi ikke kompromisse på.

De tekniske problemene skal løses så raskt som mulig, ifølge pressesjefen. Hun sier at ekstra mannskap er på vei fra København til Oslo.

- Det tar litt tid å få alle flyene i luften etter at de har stått på bakken i 15 dager. Når et fly har stått parkert, må de gå gjennom en rutinemessig sjekk og eventuelt også testflyging. Det handler om sikkerhet.

- Komplisert logistikk

Direktør for samfunns- og myndighetskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, uttalte følgende om SAS' oppstart etter streiken til DinSide før helga.

- Det er dessverre ikke bare å knipse med fingrene og så er alt klart for boarding på alle SAS-avganger. Det er en ganske komplisert logistikk som skal på plass, og det kan ta noen timer før alt er oppe og står som normalt, men erfaringsmessig så er det mye som skjer i løpet av første natta og første døgnet.

- Etterdønninger kan det selvsagt være noen påfølgende dager, men i hovedsak så er man godt oppe og stå i løpet av det første døgnet. Det er erfaringen fra tidligere stans i trafikken, så som med askekrise, tidligere streiker, uvær og så videre.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer