I nesten 32 år har hovedsikkerhetsvakt Øystein Korsgård (52) drevet eget firma, hvor han de siste sju åra har jobbet for å bevare sikkerheten rundt jernbanenettet til Bane NOR.
Som sikkerhetsvakt har man ansvaret for trafikksikkerheten når det jobbes i og ved jernbanen.
- Jeg sørger for at det ikke er konflikt mellom dem som jobber i nærheten av togsporet og trafikken, eller at noen blir påkjørt. Vi kan sperre sporet, slik at det ikke blir farlig for de som jobber der, sier Korsgård til Børsen.
Nylig besluttet Bane NOR å innføre en ny ordning som innebærer skjerpede krav til størrelse, ledelse og systemer hos selskaper som leverer slike sikkerhetstjenester til jernbanen.
Et av kravene er at virksomheten skal ha minst ti fast ansatte.
- Jeg står nå i fare for å miste jobben og hele inntekten min, sier Øystein Korsgård, som har drevet eget firma nesten hele livet.
Noe han ikke er alene om.
- Regler på kort varsel
I dag har omtrent 1800 personer godkjenning som sikkerhetsvakter. Ifølge Bane NOR er de fleste ansatt hos entreprenører, mens ca. 300 personer jobber i små virksomheter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger