Raser mot Bane Nor:

Nye regler: - Flere hundre kan miste jobben

Rundt 300 personer har nå en usikker framtid i vente, etter nytt krav fra Bane NOR om minst ti faste ansatte i virksomheten. - Mange kan gå konkurs og det er uforståelig, sier berørt hovedsikkerhetsvakt.

NYTT VEDTAK: Kravet om minst ti ansatte innenfor virksomheten tror både Øystein Korsgård og SMB Norge vil ramme mange av de små underleverandørene som tilbyr hovedsikkerhetsvakter. Foto: Privat
NYTT VEDTAK: Kravet om minst ti ansatte innenfor virksomheten tror både Øystein Korsgård og SMB Norge vil ramme mange av de små underleverandørene som tilbyr hovedsikkerhetsvakter. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I nesten 32 år har hovedsikkerhetsvakt Øystein Korsgård (52) drevet eget firma, hvor han de siste sju åra har jobbet for å bevare sikkerheten rundt jernbanenettet til Bane NOR.

Som sikkerhetsvakt har man ansvaret for trafikksikkerheten når det jobbes i og ved jernbanen.

- Jeg sørger for at det ikke er konflikt mellom dem som jobber i nærheten av togsporet og trafikken, eller at noen blir påkjørt. Vi kan sperre sporet, slik at det ikke blir farlig for de som jobber der, sier Korsgård til Børsen.

Nylig besluttet Bane NOR å innføre en ny ordning som innebærer skjerpede krav til størrelse, ledelse og systemer hos selskaper som leverer slike sikkerhetstjenester til jernbanen.

Et av kravene er at virksomheten skal ha minst ti fast ansatte.

- Jeg står nå i fare for å miste jobben og hele inntekten min, sier Øystein Korsgård, som har drevet eget firma nesten hele livet.

Noe han ikke er alene om.

- Regler på kort varsel

I dag har omtrent 1800 personer godkjenning som sikkerhetsvakter. Ifølge Bane NOR er de fleste ansatt hos entreprenører, mens ca. 300 personer jobber i små virksomheter.

Bedrifter som ikke alltid har ti faste ansatte.

- Jeg har fått ansatt noen flere nå, og jeg jobber med å kunne tilfredsstille alle de nye kravene, men jeg vet ikke hvor strenge de vil være på å godkjenne firmaet mitt, sier 52-åringen.

Hans firma er en underleverandør for andre entreprenørselskap, som igjen er ansatt av Bane NOR. Korsgård tror det vil bli vanskelig å kunne fortsette.

- Sånn som det er nå, så må man prøve og tilfredsstille kravene, men det er ikke så lett. De nye og strenge reglene gjør at det bare blir verre og verre, sier hovedsikkerhetsvakta.

Han mener Bane NOR stadig vekk kommer med flere regler på kort varsel.

- Det kommer alltid nye ting, og de forandrer på regler som allerede er. Det har skjedd at de har forandret regler to ganger på et døgn, noe som ikke er lett å forholde seg til når man skal planlegge arbeidet sitt, sier Korsgård.

- Kan gå løs på liv og helse

Sverre Kjenne, konserndirektør for Drift og teknologi i Bane NOR, kjenner seg ikke igjen i anklagene om mange endringer på kort tid. Han understreker at Bane NOR har et stort ansvar når det kommer til sikkerheten til de ansatte og innleide firmaene.

- En hovedsikkerhetsvakt er den siste skanse for sikkerheten, og dersom det oppstår feil, kan det gå løs på liv og helse for de andre på laget. I den anledning har vi ansvaret for at våre ansatte og entreprenører kommer hjem etter endt arbeidsdag, sier Kjenne.

- Hva synes du da om at 300 personer nå er i fare for å miste jobben?

- De står i fare for å ha en annen struktur de jobber ut ifra. Vi må skille på 300 personer som står i fare for å ikke ha et oppdrag lenger, og skille på 300 personer som må tilpasse seg til en annen struktur, sier Kjenne.

KLAR TALE: Konserndirektør Sverre Kjenne sier de nye vedtakene til Bane NOR er gjort ut i fra et sikkerhetsaspekt. Foto: Terje Pedersen / NTB
KLAR TALE: Konserndirektør Sverre Kjenne sier de nye vedtakene til Bane NOR er gjort ut i fra et sikkerhetsaspekt. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Med det mener konserndirektøren at det finnes jobber til Korsgård og andre i liknende situasjon, men at arbeiderne må inn i større selskaper med en annen struktur.

- Kom veldig brått på

Kjenne er klar på at Bane NOR ikke ønsker en leverandørindustri som baserer seg på bitte små selskap og enkeltmannsforetak, noe som er tilfellet for Korsgård.

- Mitt syn på dette er at i større firmaer, så finnes det kvalitetsledere, internkontroller og verneombud som påser at for at rette vedkommende er på rett plass og at det er seriøst og trygt. Jeg ønsker at vedkommende går inn i et selskap med denne strukturen, noe som finnes i større selskap, sier konserndirektøren.

- Finnes det noen alternativer for deg?

- Nei, kanskje man kan søke jobb i et annet firma, men det er ikke så ønskelig etter 32 år med eget firma. Det er ikke så lett, sier Korsgård, som legger til at beslutningen også har med sikkerheten å gjøre:

- Med eget firma kan jeg ta på meg de jobbene som jeg føler at jeg er kompetent til og hvor jeg kanskje kjenner området fra før. Som ansatt hos noen andre vil jeg bare bli sendt rundt på alle mulige oppdrag.

- Dette kom veldig brått på, og plutselig har man bare noen måneder til å skulle omstille seg på, sier 52-åringen.

SEKUNDER FRA DØDEN: Et småfly må nødlande midt på en jernbaneovergang i Los Angeles søndag 9. januar - så kommer toget. Vis mer

Flere kan gå konkurs

En av grunnene til at Bane NOR strammer inn på regelverket, er at de etter en omfattende kartlegging av flere virksomheter har avdekket flere brudd på reglene.

- Det har vært en del episoder som har vært veldig uheldige, hvor det har vært unødvendig risiko. I den anledning skjerper vi inn kravene, sier Kjenne.

- Dersom dette er et felt Bane NOR har hatt mye problemer med, kan du forstå at de velger å ta grep?

- Ja, noen grep kan jeg forstå, men ikke at flere hundre mister jobbene sine eller må legge ned firmaene sine. Mange kan gå konkurs og det er uforståelig når man har gjort en god jobb i mange år, sier Korsgård.

VARSLER GREP: Administrerende direktør i SMB Norge, Jørund Rytman, reagerer kraftig på at Bane NOR ikke ønsker hovedsikkerhetsvakter fra små bedrifter. Foto: Javad Parsa / NTB
VARSLER GREP: Administrerende direktør i SMB Norge, Jørund Rytman, reagerer kraftig på at Bane NOR ikke ønsker hovedsikkerhetsvakter fra små bedrifter. Foto: Javad Parsa / NTB Vis mer

- Direkte diskriminerende

Konserndirektøren i Bane NOR forstår at flere reagerer på vedtaket.

- Jeg forstår at noen reagerer på dette og sier at det vi «gjør det umulig for oss å drive et lite firma». Det er korrekt, og jeg forstår at de tar det opp, sier Kjenne.

Korsgård sier flere i samme situasjon allerede har sluttet og funnet seg noe annet, mens noen har tatt en lengre ferie i påvente av om Bane NOR skal fire på kravene.

- Kan flere gå sammen for å havne innenfor reglementet?

- Det er ikke så lett det heller. Ingen har noe fasitsvar og akkurat nå er mange usikre på hva som skjer, sier 52-åringen.

Sammen med to andre berørte har Korsgård likevel tatt affære og kontaktet SMB Norge.

Interesseorganisasjonen for små og mellomstore bedrifter reagerer sterkt på beslutningen og mener den er direkte diskriminerende mot små bedrifter.

- Jeg har aldri før sett et så greit eksempel på at et statseid selskap så eksplisitt har vist at de ikke ønsker å forholde seg til små aktører. Når de går så tydelig ut med kravet om ti ansatte, så opplever vi det som direkte diskriminerende, og det kan vi bare ikke akseptere, sier Jørund H. Rytman, administrerende direktør i SMB Norge.

TAR GREP: I et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker SMB Norge å starte en dialog for å hjelpe de berørte medlemmene. Foto: Skjermdump av tilsendt brev fra SMB Norge
TAR GREP: I et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker SMB Norge å starte en dialog for å hjelpe de berørte medlemmene. Foto: Skjermdump av tilsendt brev fra SMB Norge Vis mer

Ønsker møte med samferdselsminister

På vegne av de medlemmene rammet av dette tiltaket, ønsker Rytman å forfølge saken videre.

- Vi ønsker å etablere en dialog med både samferdselsministeren og Bane NOR for å se om det er mulig å gjøre om på denne beslutningen ved å adressere Bane Nors bekymringer på en måte som ikke utelukker de minste leverandørene, sier direktøren.

Dagbladet har forelagt kritikken fra SMB Norge til Sverre Kjenne, men konserndirektøren ønsket ikke å kommentere den.

I et brev onsdag har SMB Norge sendt en forespørsel om et møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for å sette søkelyset på konsekvensene av den nye ordningen til Bane NOR.

«Formålet med møtet er å innlede en dialog med politisk ledelse om en sak som berører flere av våre medlemsbedrifter», står det i brevet, som Børsen har fått tilgang til.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer