Luksusmote:

Økt luksussalg: - Dyrere

David Strømman Nedal selger luksusplagg for kjempesummer.

LUKSUSSELGER: David Strømman Nedal i Julius Caesar har kunder som har noen lapper å svi av. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
LUKSUSSELGER: David Strømman Nedal i Julius Caesar har kunder som har noen lapper å svi av. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert

Selv om stadig flere får dårligere råd, og gruer seg til å få jula til å gå rundt, er det lite som tyder på at luksuskjøperne blir færre.

Luksusvarene har vist seg å være motstandsdyktige mot inflasjon og rentehopp, men kan gå en tøff tid i møte, ifølge en fersk studie av Bain-Altagamma, ifølge Forbes.

- Dette er en definerende tid for merkevarene, og vinnerne vil hevde seg selv gjennom motstandsdyktighet, relevans og fornyelse - det grunnleggende i den nye verdisentrerte luksuslikningen, sier en av forfatterne, Claudia D'Arpizio, i en uttalelse.

Norge har tradisjonelt ikke vært store innenfor luksusmote, men de seineste ti åra har markedet eksplodert, ifølge luksusselger David Strømman Nedal.

- Det har endret seg enormt siden vi startet i 2006. Da vi var i Italia og snakket med leverandører trodde de ikke at noen brydde seg om luksus i Skandinavia.

Dyrt marked: - Koster penger

Selskapet hans, Julius Caesar AS, har økt inntektene kraftig fra 2021 til 2022, ifølge årsregnskapene. I 2022 dro selskapet inn ni millioner kroner. Likevel økte også kostnadene voldsomt, og resultatet endte på minus 1,6 millioner.

- Det jo ikke noen hemmelighet at det å forvalte kvalitetsprodukter fortsatt, etter våre 17 år i luksussegmentet med Julius Caesar, koster penger å posisjonere, produsere og utvikle for framtida.

SVINDYR: Børsen møtte i 2019 Nedal for å snakke om dyre dresser. Reporter: Trine Høklie Jonassen / video: Lars Eivind Bones Vis mer

Da Børsen møtte Nedal i 2019 kunne han fortelle om dresser til 330 000 kroner. Han innrømmer at disse har fått en prisøkning, men kan ikke si hvor mye.

- Dressen har blitt dyrere fordi råvarene har blitt dyrere. Men vi venter på en ny dress nå, som det er vanskelig å gi en pris på. Det skal produseres og foredles, og det er noen ledd imellom, så vi er forsiktig med tallene. Men det er klart - man må begynne å sy inn edlere metaller om det skal bli veldig mye dyrere - og det blir vel det motsatte av det vi tilbyr, som er «stealth wealth», sier luksusselgeren.

Begrepet kan lettes oversettes til «skjult rikdom», og spiller på rikinger som går for en diskré framtoning over en prangende garderobe.

- De som kjøper denne type produkter vet hva de vil ha og hva de får. Kun det beste er godt nok, sier Nedal.

- Se ut som en dass

Han er forsiktig med å beskrive den typiske kunden, men forklarer at det ofte er noen som ikke vil bruke mye tid på garderoben. Flere av kundene har toppjobber og jobber mot internasjonalt næringsliv, fortsetter han.

- Det er gjerne noen i posisjon som sjef, hvor man må forholde seg til en del personer, og det er greit å ha klærne i orden, sier han, og påpeker at hans inntrykk er at det er viktigere med framtoning nå enn tidligere.

- Du kan ikke lenger se ut som en dass, og dra i land milliarddealer.

SLAKTES: Motegiganten Balenciaga har vært i hardt vær den siste tida. Nå fordømmer Kim Kardashian merket. Reporter: Maja Walberg Klev / Dagbladet TV Vis mer

Strømman Nerdal har også gjort seg kjent for Finansavisenes lesere, hvor han nå før jul presenterer gavetips til familien. «Hva kan man gi til mannen som har alt?» spør avisa sine lesere.

Hansker til 9000 kroner, genser til 20 000 spenn eller frakk for 125 laken er Strømman Nedals forslag. Tipsene har imidlertid ikke gått helt hjem hos dem som har lest saken på Finansavisens Facebook-side.

«Blir for dumt. Må vel gå an å være både velstående og samtidig litt mer folkelig», melder én.

«Dette er satire, ikke sant?», spør en annen. En tredje foreslår heller å donere penger til veldedige formål, i stedet for å bruke en formue på eksklusive julegaver.

- Det synes jeg er en veldig god idé. De som kan gi bør gi, svarer Nedal på kritikken.

Det er likevel ikke gaver de selger mest av i førjulstida. Det er stort sett nye tilskudd til eget klesskap - gjerne for å kle seg i noe nytt i julebordsesongen og det nye året.

- Det går vel mest i julegaver til seg selv, forteller Nedal og ler.