Den nederlandske ølgiganten Heineken varsler at prisen på årets første utepils kan svi for lommeboka.
I et ferskt intervju kommer bryggeriets toppsjef med en kraftig advarsel til forbrukerne som følge av stigende inflasjon, dyrere råvarer og høye transportkostnader.
- Gjennom mine 24 år i bransjen har jeg aldri sett noe liknende, ikke engang i nærheten. Over hele linja står vi overfor vanvittige økninger. Det er ingen modell som kan håndtere denne typen inflasjon, sier administrerende direktør i Heineken, Dolf van den Brink, til Financial Times.
Flere varsler prishopp
Videre beskriver han inflasjonsutviklingen som «off the charts» - altså skyhøy.
Advarselen fra verdens nest største ølprodusent kommer etter at bryggeriet leverte et nettoresultat på 3,3 milliarder euro, rundt 33 milliarder kroner, i fjor da coronarestriksjoner ble fjernet i Europa.
Selskapet solgte 4,6 prosent mer øl i fjor, med vekst i alle regioner unntatt Asia-Stillehavet, ifølge årsresultatet. Mengden var også godt over 2019, før pandemien traff verdensøkonomien.
Heinekens inntekter steg 11,8 prosent til 26,6 milliarder euro, nær 270 milliarder kroner. Til tross for solide resultater, har både Heineken og Carlsberg varslet at de vil komme til å øke prisene på øl i løpet av året for å kompensere for økte råvarepriser.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger