Prishopp 1. februar:

Om dagligvarebransjen: - Veldig dystert

UiB-professor mener prishoppet på matvarer kommer til å gå hardt ut over dagligvarekjedenes omdømme. Men om det kommer til å ha noe å si for markedet, er han usikker på.

DYRT Å VÆRE NORSK I NORGE: I løpet av 2021 økte prisene på mat og drikke med 11,5 prosent, som er mer enn den generelle inflasjonen i Norge. 1. februar økes prisene ytterligere. Foto: Terje Pedersen / NTB
DYRT Å VÆRE NORSK I NORGE: I løpet av 2021 økte prisene på mat og drikke med 11,5 prosent, som er mer enn den generelle inflasjonen i Norge. 1. februar økes prisene ytterligere. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert
  • «Vi gir oss aldri på pris»
  • «Alltid lave priser»
  • «Gjør det billig!»

Slik lyder slagordene til henholdsvis Kiwi, Rema 1000 og Extra-kjeden til Coop.

Likevel har prisene i dagligvarebutikkene økt med 12,1 prosent de siste 12 månedene, og 1. februar økes de ytterligere.

- Dagligvarekjedene har allerede et dårlig omdømme, og det kommer til å bli dårligere. Men de har et så sterkt grep på markedet at det spiller ingen rolle, sier professor emeritus Thor Øivind Jensen ved Institutt for politikk og forvaltning ved UiB til Børsen.

Han har blant annet forsket mye på forbrukersosiologi- og politikk. Jensen maler et mørkt bilde av dagligvarebransjen i Norge.

- Forbrukeren har egentlig ikke noe annet reelt valg enn de store kjedene, sier han.

- Spiller liten rolle

Han nevner de enkeltstående grønnsakbutikkene i de store byene som «noen ganske få pustehull».

- Flere regjeringer i ulike politiske farger har forsøkt å endre systemet uten å få det til. Den relevante statsråden nå, Jan Christian Vestre, har vært flink til å si at han nesten er sint, og at de må ta seg sammen. Men det spiller antakelig liten rolle. At Konkurransetilsynet har begynt å gi bøter opp i hundre millionersklassen er derimot et virkemiddel som har begynt å virke litt, sier han.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer