Under coronapandemien gikk Sverige og Danmark inn med 11 milliarder svenske kroner i støtte til flyselskapet SAS. Den gangen godkjente også EU-kommisjonen pengestøtten.
Onsdag denne uka ble det kjent at en EU-domstol likevel har annullert godkjennelsen, etter at det irske lavprisselskapet Ryanair klaget den inn. Til stor jubel for sistnevnte.
SAS har derimot ingen grunn til å være glad for den avgjørelsen, skal vi tro aksjeanalysesjef i den danske banken Sydbank, Jacob Pedersen.
- Gigantisk usikkerhet
Til bransjenettstedet Check-in.dk maler han et svart bilde av flyselskapets framtid.
- SAS har hatt flere nær døden-opplevelser de siste 20 åra. Forskjellen denne gangen er at det er høy risiko for at den danske staten blir satt på sidelinjen, uten mulighet til å hjelpe. Derfor kan konkursrisikoen for SAS vise seg å være betydelig høyere nå enn tidligere, skriver han til nettstedet, og fortsetter:
- Dommen gjør at det dermed er en potensiell gigantisk usikkerhet om SAS' framtid, konkursbeskyttelsen og selskapets overlevelse.
Skrekkscenarioet for SAS er at de nå må betale tilbake de 11 milliarder svenske kronene de fikk av Sverige og Danmark under pandemien, mener Pedersen. Hvis det skjer, vil selskapet mest sannsynlig gå konkurs, ifølge ham.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger