Stavanger:

Ønsker betaling: - Vil bli ødelagt

Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen synes gratisprinsippet står for sterkt i Norge.

REKORDSOMMER: 17 juli ble det meldt om hele 175 000 personer som hadde tatt turen til Preikestolen. Foto: NTB
REKORDSOMMER: 17 juli ble det meldt om hele 175 000 personer som hadde tatt turen til Preikestolen. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Tidligere i juli skrev Dagbladet at det aldri før har vært så mange besøkende på Preikestolen som i år.

Dette førte til at det er blitt tatt grep for å spre trafikken og unngå kaos på det populært turistmålet.

- Burde koste penger

En som hevder hardere grep må til for å verne om norsk turisme er sjeføkonom Kyrre Knudsen i Sparebank 1 SR-Bank.

SJEFØKONOM: Kyrre Knudsen ved Sparebank 1 SR-bank. Foto: Mari Løvås, SpareBank 1 SR-Bank
SJEFØKONOM: Kyrre Knudsen ved Sparebank 1 SR-bank. Foto: Mari Løvås, SpareBank 1 SR-Bank Vis mer

- Samme hva du gjør i andre land av aktiviteter, koster det mye penger. I USA hadde det kosta 10 000 kroner per person å få oppleve Preikestolen, mener sjeføkonomen overfor Dagbladet.

Saken ble først omtalt av Strandbuen.

Knudsen sier at betaling kan være nøkkelen, om vi ønsker å skyte fart på turistindustrien.

- Det begynner å bli veldig mye folk som skal bestige Preikestolen. Vi har en mulighet foran oss til å lage en skikkelig industri, påpeker han.

- Må benytte potensialet

Som følge av at kronekursen har endret seg, anses Norge plutselig ikke lenger som så dyrt, forklarer sjeføkonomen.

- Vi har ekstremt mye bra natur i landet, og det er ikke rart at folk oppsøker den. Vi velger å ikke benytte oss av denne muligheten fordi vi har en tradisjon om et gratisprinsipp, forteller han.

Men er det ikke viktig at naturen er åpen og fri for alle?

- Fortsetter antallet besøkende å øke, vil til slutt verdien bli ødelagt, da ville ingen dratt dit lenger. Forslaget om betaling er for å gjøre din naturopplevelse best mulig, forklarer sjeføkonomen.

- Fare for gratiskultur

Knudsen påpeker at Preikestolen er preget av turister som legger igjen lite penger til lokalsamfunnet.

- Det er mye bobilturister som verken kjøper mat eller drikke før de skal bestige fjellet. Det blir det lite penger av, sier han.

Sjeføkonomen hevder vi har et potensial som ikke er tatt ut, og at vi står overfor en fare for gratiskultur.

- Gratiskultur kan absolutt være bra, men det kan også ødelegge produktet. Tar man betalt, blir det færre folk. Det er også bra med tanke på omsynet til naturen, forklarer Knudsen.

Uenig

Den adminitrerende direktøren av Stiftelsen Preikestolen, Helge Kjellevold sier seg uenig i forslaget til Knudsen.

- Vi forholder oss til at bruk av norsk natur skal være gratis. All vår tilrettelegging, investering og drift finansieres gjennom at folk betaler for en parkeringsplass på vårt parkeringsanlegg, sier Kjellevold til Dagbladet.

ANNEN OPPFATNING: Helge Kjellevold er administrerende direktør ved Lysefjorden Utvikling AS og Stiftelsen Preikestolen. Foto: Lysefjorden365
ANNEN OPPFATNING: Helge Kjellevold er administrerende direktør ved Lysefjorden Utvikling AS og Stiftelsen Preikestolen. Foto: Lysefjorden365 Vis mer

Han påpeker at deres jobb består av å spre trafikken mest mulig over hele døgnet.

- Kapasiteten på parkeringsanlegget hjelper oss å holde besøket innenfor de kapasitetsrammer som vi har som mål. Det er maksimalt 6000 gjester om dagen gitt at de er spredt ut, forklarer han.

Knudsen derimot hevder at det blir lite verdiskapning av å bare ta betalt for parkering.

- Det er ikke noe lett å bygge en fornuftig industri rundt noe som er gratis, påpeker sjeføkonomen

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer