600 000 kroner er avtaleprisen for en Audi Q4, som en veletablert bilforhandler og en kjøper ble enige om i januar i år.
Med liten skrift under avtalt pris:.....forbehold om uforutsette hendelser.
Den nye bilen kan ikke leveres før i desember i år, altså 10-11 måneder etter at handelen ble avtalt. Det er selger og kjøper også enige om i disse ventetider i kjølvannet av pandemi og Ukraina-krig.
Så et brev fra bilforhandleren til kunden her om dagen:
- Levering utsatt på ubestemt tid. Vi har leveringsproblemer på grunn av situasjonen i Ukraina.
Så hva risikerer kjøperen å betale for nybilen med prisøkninger underveis - når den endelig kommer?
Seks prosent
Svaret er enkelt etter gjeldende standardvilkår i bilbransjen og forbrukerlovgivning:
Seks prosent over avtalt pris, der går grensen.
I dette tilfellet 36 000 kroner dyrere bil enn avtalt. Hvis prisen blir 636 000 kroner eller mer, kan kjøper si nei takk til bilen som skulle kostet 600 000 kroner.
- Dette er ikke en problemstilling vi møter, eller forventer å møte ofte. Jeg kommer umiddelbart ikke på noen slike konflikttilfeller som ikke er løst mellom kjøper og selger, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller, som importerer nettopp Audi pluss Volkswagen og Skoda.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger