Opplever store problemer

Nå er ledninger fra Ukraina bremseklossen på fabrikkene.

IKKE LIKE TETT MED NYBILER NÅ: Drammen havn er norges største bilhavn. Rundt 70 prosent av alle nye biler som kommer hit. Ikke like tett nybilkø der nå som da dette bildet ble tatt i april i fjor. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
IKKE LIKE TETT MED NYBILER NÅ: Drammen havn er norges største bilhavn. Rundt 70 prosent av alle nye biler som kommer hit. Ikke like tett nybilkø der nå som da dette bildet ble tatt i april i fjor. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert

600 000 kroner er avtaleprisen for en Audi Q4, som en veletablert bilforhandler og en kjøper ble enige om i januar i år.

Med liten skrift under avtalt pris:.....forbehold om uforutsette hendelser.

Den nye bilen kan ikke leveres før i desember i år, altså 10-11 måneder etter at handelen ble avtalt. Det er selger og kjøper også enige om i disse ventetider i kjølvannet av pandemi og Ukraina-krig.

Så et brev fra bilforhandleren til kunden her om dagen:

- Levering utsatt på ubestemt tid. Vi har leveringsproblemer på grunn av situasjonen i Ukraina.

Så hva risikerer kjøperen å betale for nybilen med prisøkninger underveis - når den endelig kommer?

Seks prosent

Svaret er enkelt etter gjeldende standardvilkår i bilbransjen og forbrukerlovgivning:

Seks prosent over avtalt pris, der går grensen.

I dette tilfellet 36 000 kroner dyrere bil enn avtalt. Hvis prisen blir 636 000 kroner eller mer, kan kjøper si nei takk til bilen som skulle kostet 600 000 kroner.

- Dette er ikke en problemstilling vi møter, eller forventer å møte ofte. Jeg kommer umiddelbart ikke på noen slike konflikttilfeller som ikke er løst mellom kjøper og selger, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller, som importerer nettopp Audi pluss Volkswagen og Skoda.

SKULLE LURE SELGEREN: Tre kjøpere forsøkte å lure en bilselger ved å hele olje under panseret hans. Så prøvde de å prute på prisen. Video: Associated Press Vis mer

- Kan kjøper annulere handelen hvis bilforhandleren ikke greier å holde leveringsdato i dagens situasjon?

- Ja, i standardavtaler nå godtar kjøper bilforhandlerens antatte mulighet for å levere bilen. Så er ofte et forsinkelsestidspunkt med i kontrakten. Og hvis bilen heller ikke er leveringsklar til det tidspunktet, kan kjøper oppheve handelen uten diskusjon. Som hovedregel løser også saker om forsinket levering seg fint i dialogen mellom forhandler og kunde.

- Hvor mye dyrere kan nybiler bli nå i venteperioden?

- Vi ser jo at prisene på mange ulike varegrupper øker, men jeg har ingen konkrete nyheter om prisøkninger for vår del nå. Det er så mange ulike faktorer som kan påvirke prisen. Skipsfrakt og råvareprisene er bare noe.

Mangel på ledninger

- Hva er viktigste mangler som bremser produksjonen av nye biler?

-Først var det mikrobrikker, gjerne fra Kina og andre land i Asia. Det er i ferd med å bedre seg. Fabrikkene kunne starte produksjonen av enkeltbiler og sette inn brikkene når de kom. Nå er det nye problemet for bilfabrikker i Tyskland og Tsjekkia, også der våre biler kommer fra, at det er mangel på ledningsnettverk/elektriske kabler. Ukraina har vært en stor produsent der. Og resten av bilen kan ikke settes sammen uten at disse ledningene monteres samtidig.

TØRSTE: Rosemarie Gulbrandsen og Linda Solberg fra Sarpsborg fylte bilen da grensa åpnet igjen. Video: Nina Hansen / Dagbladet. Reporter: Øystein Andersen Vis mer

- Hvor lang ventetid er det på nye biler av de mest solgte modellene nå?

- Både for våre vanligste modeller og etter hva jeg forstår i bransjen ellers, er det leveringstid på pluss/minus ett år. Så er det unntak for enkelte modeller og utstyrsnivåer, hvor leveringstiden kan kan være vesentlig raskere enn det.

- Hvor lenge blir det slik?

- Jeg kan ikke spå når vi er tilbake til den gamle normalen. Men et tydelig grep for å korte produksjonen for kunder som pioriterer raskest mulig levering, som mange har merket allerede, er mer standardisering og forhåndsdefinerte varianter av ekstrautstyr, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli hos bilimportør Harald A. Møller.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer