Oppsiktsvekkende grep: - Markedet blir tøffere

Hytteutbyggere kommer med stadig nye lokketilbud for å tiltrekke seg hyttekjøpere. - På tide, sier analytiker.

KJØLIG HYTTEMARKED: Salget av hytte- og fritidsboligmarkedet stuper. Her fra Rauland Skisenter i Vinje kommune. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
KJØLIG HYTTEMARKED: Salget av hytte- og fritidsboligmarkedet stuper. Her fra Rauland Skisenter i Vinje kommune. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fredag kom det nedslående tall fra SSB når det gjelder hytte- og fritidsbolig-markedet: i tredje kvartal 2022 har salget gått ned med 28 prosent sammenliknet med samme kvartal i 2021.

Samtidig tar hytte-aktørene stadig nye grep for å lokke til seg hyttekjøpere.

Seinest ute er utbyggerselskapet Fredensborg, som prøver å friste kjøpere til Kragerøfjorden hyttegrend ved å tilby gratis strøm i et helt år, ifølge Kragerø Blad Vestmar.

- Strømpriser er en høyaktuell problemstilling, og mange er usikre på kostnadene. Ved å fjerne bekymringer for strømprisen det neste året, håper vi flere kan gjennomføre hyttedrømmen. Kampanjen har akkurat startet, og så langt har vi fått positive tilbakemeldinger, sier kommunikasjonssjef i Fredensborg, Erlend Ellingsen, til Børsen.

Et søk på Finn.no viser også at en rekke andre hytteutbyggere tilbyr liknende ordninger.

INGEN KRISE: Det mener leder for Finn Eiendom, Jørgen Hellestveit, om hyttemarkedet. Foto: Caroline Roka
INGEN KRISE: Det mener leder for Finn Eiendom, Jørgen Hellestveit, om hyttemarkedet. Foto: Caroline Roka Vis mer

- Kreative løsninger

Jørgen Hellestveit, leder for Finn Eiendom, bekrefter det til Børsen.

- Når markedet blir tøffere, så lanseres det kreative løsninger for å øke interessen. Så lenge antall hytter til salgs går opp og interessen går ned, så vil det ha en effekt både når det gjelder pris, og at folk prøver andre grep, sier han.

Han ser likevel ingen grunn til å rope varsko på grunn av de synkende salgstallene.

- Under corona skulle hele Norge se på hytte på Finn. Målt mot den trafikken så er det halvparten så stor interesse per annonse som for ett år siden, sier han, og legger til:

- Samtidig er det ingen krise, for det er lik interesse som det var før pandemien. Så nå er det mer normalt enn unormalt.

- TREIGERE ENN PÅ LENGE: Sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Henning Lauridsen, om salget av fritidsboliger. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
- TREIGERE ENN PÅ LENGE: Sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Henning Lauridsen, om salget av fritidsboliger. Foto: Beate Oma Dahle / NTB Vis mer

- Ekstra demper

Henning Lauridsen, administrerende direktør i Eiendom Norge, er enig med Hellestveit.

- Det er veldig tydelig at under pandemien så hadde fritidsboligsalget en utrolig kraftig økning. Nå er markedet tilbake på nivå, eller litt under, det det var før pandemien kom. Denne voldsomme appetitten for fritidsboliger er borte, sier han til Børsen.

Han tror det er en sannsynlig utvikling framover også.

- De pågående renteøkningene og de høye energiprisene bidrar nok til å legge en ekstra demper på fritidsboligmarkedet for øyeblikket, sier han.

Han mener de ulike lokketilbudene hytteutbyggerne nå kommer med, viser hvordan markedet er.

- Det illustrerer veldig tydelig at markedet er treigere enn det har vært på lenge. Og at energipriser er noe som har betydning hvis man skal kjøpe seg fritidsbolig, i alle fall i Sør-Norge. Jeg antar at det ikke er de samme lokketilbudene i Trøndelag, sier han.

HYTTEMARKEDET I INDRE OSLOFJORD: Hyttemegler Marius Berge tror denne hytta på Nakholmen vil sette ny prisrekord i indre Oslofjord. Video: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Stor usikkerhet

Carl Christian Mathiesen, senioranalytiker ved Prognosesenteret, mener også at salgstallene nå er tilbake til slik de var før pandemien.

- Samtidig er vi inne i svært usikre tider med både høye strømregninger, høyere utlånsrenter og generelt høyt prisnivå. Dette gjør at mange sitter på gjerdet - både hytteselgere og kjøpere, sier han til Børsen.

Han forteller at omsetningsnedgangen ikke har vært like stor de siste to månedene som tidligere i år.

- Så vi tror på et voksende marked, men at det vil flate ut. Samtidig opplever vi stor usikkerhet til hva angår personlig økonomi og urolighetene ute i verden. Fritidsboligmarkedet er et relativt lite marked, hvor noen få hundre salg kan endre retning på utviklingen, sier han.

Han syns det er positivt at hytteutbyggere nå er kreative. På spørsmål om det ikke viser at de er desperate, svarer han:

- Nytenkende, kreativ og smart markedsføring skal ikke klassifiseres som desperasjon, men heller et initiativ til å møte markedet mer rustet, som kan gi et konkurransefortrinn. Så lenge dette øker utbyggerens kjennskap, preferanse og etter hvert bunnlinje, er dette smart.

- Tror du vi kommer til å se andre liknende grep framover?

- Det å lokke med gratis tilleggsprodukter skjer i alle bransjer, og det er på tide at en av de største bransjene gjør det samme.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer