Fersk statistikk fra Eiendom Norge viser at det var eksepsjonelt stor prisvekst og kraftig omsetningsøkning i hyttemarkedet i 2020.
- Oppgangen i både priser og omsetningsvolumer i hyttemarkedet i 2020 overgår alt vi har sett tidligere, sier administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge.

Drastisk utleiegrep: - Kanskje for dyrt
Prisene for fritidsboliger steg med hele 5,5 prosent i 2020. Den typiske fritidsboligen i Norge koster nå 2.470.676 kroner.
Kraftig oppsving
For sjøhytter steg prisene med 11,5 prosent, mens fjellhytter steg med 4,9 prosent og innlandshytter med 3,2 prosent.
I 2020 ble det solgt 8 916 hytter i Norge – en oppgang hele på 35,8 prosent fra 2019.

Sikret gigantsum på to dager
Lauridsen peker videre på en historisk utvikling.
- I likhet med i boligmarkedet i Norge har etterspørselen i hyttemarkedet gått kraftig opp i under coronapandemien, og aktiviteten i 2020 har vært spesielt sterk sett i lys av hytteforbudet i Norge i mars og april, som i praksis var et omsetningsforbud, sier han.
- Fritidsboligboom
I 2020 ble det omsatt 8 916 hytter i bruktmarkedet. 4 739 var fjellhytter, 2 697 var sjøhytter og 1 604 var innlandshytter.
Det var flest omsetninger i Trysil, Vinje og Ringsaker kommune, skriver Eiendom Norge.

Bjørn Dæhlies hyttepalass solgt
- I tillegg til veksten i brukthyttemarkedet kommer et betydelig antall nybygde fritidsboliger i Norge, hovedsakelig på fjellet og innlandet. Norge opplever nå en kraftig fritidsboligboom, og det spesielt på fjellet, sier Lauridsen.
- Fantastisk
I slutten av januar kunne også DNB Eiendom melde om ekstrem hytteinteresse i sin årsrapport om hyttemarkedet 2020.
- Det har jo vært et helt fantastisk år, både når det gjelder volum og priser, uttalte Tone Krange i DNB Eiendom til Børsen.

Luksushytte solgt for svimlende sum
Rundt nedstengningen i mars så det først bekmørkt ut for hyttemarkedet.
Så eksploderte det.
- Da det først løste seg, smalt det til! Alt fikk fart på én gang. Salget av sjøhytter, fjellhytter, og de som ligger nær alpindestinasjonene. Det var svært overraskende, fortsatte hun.
Selv om coronapandemien trolig har bidratt til økt omsetning, tror ikke Krange at kjøperne sitter med igjen med den berømte katta i sekken når samfunnet etter hvert går tilbake til normalen.
- Folk bruker mer og mer tid på hyttene sine. De ser på det som et annet hjem. Folk har det til og med finere på hytta enn hjemme. Etterspørselen er der.