Babcock har ennå ikke fått svar fra helsemyndighetene om det medfører fare for liv og helse at ambulanseflyene blir stående på bakken, men selskapet velger nå likevel å søke dispensasjon.
Begrunnelsen er at selskapet ikke vil være i stand til å oppfylle sin kontrakt med staten gjennom helseforetaket Luftambulansetjenesten.
På bakken etter timer
– Ved en lockout av Babcocks teknikere vil det ta kun timer før Babcock må sette fly på bakken, og dager før hele flåten står. Dette medfører at vi ikke vil være i stand til å gjennomføre rekvirerte pasienttransporter og ivareta nødvendig beredskap, sier daglig leder Marius Hansen i Babcock Norden.
NHO Luftfart bekrefter at de har mottatt søknaden. De kommer til å behandle den etter vanlig prosedyre.
- NHOs varslede lockout i konflikten med flyteknikere trer først i kraft søndag. Vi vil behandle søknaden før den tid, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe til NTB ved 09-tiden lørdag morgen.
Til Dagbladet skriver Lothe i en SMS ved 12-tiden at søknaden er under behandling.
Flyteknikerne som gjennomfører nødvendig vedlikehold av Babcocks fly, er ansatt i Babcock Scandinavian Engineering AS. I varselet om lockout fra NHO er denne bedriften omfattet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger