«Perfekt storm» skaper krise

Logistikkproblemene tårner seg opp, og det kan gå ut over både tilgangen på varer - og prisene.

FLOM: Weihui i Henan-provinsen i Kina er en av byene som har blitt rammet av flom, noe som i sin tur påvirker verdenshandelen. Foto: Chinatopix via AP
FLOM: Weihui i Henan-provinsen i Kina er en av byene som har blitt rammet av flom, noe som i sin tur påvirker verdenshandelen. Foto: Chinatopix via AP Vis mer
Publisert

Advarslene står i kø foran shoppinghøsten, og ikke minst foran den store kjøpsfesten før jul.

For årets jul kan bli preget av varemangel og forsinkelser, som følge av at den siste tids flommer i Europa og Kina setter ytterligere press på en allerede svært presset forsyningskjede.

- Mangel på varer

Både i Vest-Europa og i Kina har flommene skadet jernbanenettverket som brukes til distribusjon av varer og råmateriale. Det har også vært oversvømmelser på industriområder, noe som har ført til stor skade på fabrikker, maskiner og lager.

Et av områdene som er hardt rammet av flom er Kinas Henan-provins, et viktig transportknutepunkt, som også huser flere store selskaper.

FLOM: Enorme oversvømmelser har rammet deler av det sentrale Kina. Et titalls personer har mistet livet og 200 000 personer er evakuert. Video: Newsflare Vis mer

Det er kjøpefestdagen Black Friday, eller uka som det har blitt etterhvert, og julesesongen som helhet, som vil måtte ta støyten, ifølge Pawan Joshi, senior vice president i logistikkselskapet E2open.

- Det vil være mangel på både forbrukerelektronikk, stuemøbler, klær og hvitevarer når vi går i gang med handelen til skolestart, og dette vil sive over i julehandelen, skriver Joshi i en e-post til CNBC.

Råvaremangelen vil være et problem i uker og måneder, mener han, og sier at han tror det vil være færre og dårligere tilbud før jul i år.

- Når Black Friday kommer kan vi forvente prisøkning på alle mulige slags varer, som forbrukerelektronikk, møbler, klær og hvitevarer, sier Joshi.

- Forferdelig logistikkrise

Også i Norge er man obs på, og merker, de logistikkproblemene varehandelen står overfor på verdensbasis.

I Grimstad sitter Lekekassen-gründer Andreas Skalleberg. Han peker på at råvareprisene har gått kraftig opp over hele verden.

- Når man på toppen av det ser at prisen på å frakte en vanlig 40-fots container har gått fra 2000 til 15 000 dollar i løpet av året, så sier det seg selv at prisøkningene vil komme, sier Skalleberg til Børsen.

LANGVARIG: Det er ikke første gang det meldes om globale logistikkproblemer det siste året. Dette bildet fra april i år viser et stort antall containerskip som venter på å få legge til kai ved Los Angeles under coronakrisa. Foto: Lucy Nicholson / Reuters / NTB
LANGVARIG: Det er ikke første gang det meldes om globale logistikkproblemer det siste året. Dette bildet fra april i år viser et stort antall containerskip som venter på å få legge til kai ved Los Angeles under coronakrisa. Foto: Lucy Nicholson / Reuters / NTB Vis mer

Lekekassa-sjefen viser til at leketøy ofte er store voluminøse produkter som det koster mye å frakte.

- Det er den perfekte stormen. En forferdelig logistikkrise som treffer samtidig som det er økt etterspørsel …

- Vi har gjort mye hedging og vært flinke til å sikre gode avtaler, men mindre kunder vil merke prisstigningen veldig tydelig. Vi har jobbet med dette i snart ett år, for å redusere vår risiko knyttet til situasjonen. Men det er uunngåelig at man får problemer.

- Kjøp gaver tidlig!

Han mener alle bransjer vil oppleve prisøkninger.

- Det har allerede skjedd flere steder, og det vil skje for alle. Det er uunngåelig. For det vil være dårlig butikk å beholde samme pris ut til kundene hvis kostnadene øker med 20 prosent. Derfor vil man se en prisøkning de neste månedene, sier Skalleberg og kommer med følgende oppfordring til kundene.

- Mitt råd er å være tidlig ute med å kjøpe julegavene. For det kommer til å bli dyrere, og det kommer til å gå tomt for varer.

Det problemet mener Power at de i stor grad skal klare å unngå.

- Det er stor grad av usikkerhet i forhold til all import om dagen, og det har det vært lenge, men Power har stort sett klart å få tak i de varer vi ønsker og trenger. Vi har økt både ordre og lagerkapasitet for å sikre oss mot svingninger i leveringene, sier Siri Røhr Staff, kommunikasjonssjef i Power, til Børsen.

- Når det gjelder prisstigninger har vi fått noen indikasjoner på dette fra de store leverandørene, men vi forsøker så langt det er mulig å unngå å måtte øke prisene på våre produkter.

- Færre kampanjer

XXL medgir at også de merker at det er problemer i fraktmarkedet. Kommunikasjonsdirektør Andreas Nyheim peker blant annet på skipet som ble sittende fast i Suezkanalen, og at det var da problemene toppet seg.

- Det skapte forsinkelser som spesielt har rammet tilgangen på sykler, men også generelt tilgang på varer som importeres fra Asia. Sykkeltilgangen er noe bedre nå, men det er fortsatt en del forsinkelser.

- Påvirker problemene prisene for kundene?

- Vi har prismatch og mekanismer for at kundene skal få de laveste prisene på alt, alltid. I den grad det har vært endringer, så er det at det ikke har vært like mange kampanjer, for eksempel på sykler, som tidligere. Det er vanskelig å ha kampanjer på et produkt man ikke har nok av. Det vil bare være irriterende for kundene om det er kampanje på et produkt som raskt blir utsolgt, sier han.

GRUNNSTØTT: Flere skip står bom fast i en av verdens viktigste kanaler. Grunnen er et grunnstøtt container. Video: Julianne Cona / Nicolas Vivan. Vis mer

«Perfekt storm»

Som Børsen tidligere har omtalt har en «perfekt storm» ført til at store deler av verdenshandelen er nede i knestående. Nye virusutbrudd, naturkatastrofer, brann, ulykker, hackerangrep og en kritisk situasjon for mannskap til sjøs, er i ferd med å utløse en krise som vil kunne nå alle verdenshjørner.

Sammenfallet av alle disse hendelsene har skapt mangel på alt fra sykler til databrikker.

Flere selskaper har erklært force majeure. Force majeure-hendelser er uforutsette hendelser, som for eksempel naturkatastrofer, som forhindrer en part fra å oppfylle sine kontraktsmessige forpliktelser, men fritar dem for straff for kontraktsbrudd.

Dette gjelder blant annet den tyske stålgiganten Thyssenkrupp.

Det er også en global mangel på mikrochiper, som har ført til leveransemangel på alt fra hodetelefoner til biler.

Skalleberg i Lekekassen mener likevel at det ikke ser bekmørkt ut.

- Det er heldigvis snakk om et kortsiktig problem. Jeg håper det er mer under kontroll om 6-12 måneder.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer