Pilotens coronabeskjed: - Får gåsehud

Da verden var i ferd med å stenge ned i mars i fjor, skrev en pilot et hjerteskjærende brev som har ligget godt bevart - fram til nå.

SKREVET FÅ DAGER FØR NEDSTENGING: Dette brevet har ligget urørt i et fly som har vært parkert i godt over ett år i California-ørkenen. Nå vekker pilotens budskap sterke følelser blant flere. Foto: Delta Air Lines / Facebook
SKREVET FÅ DAGER FØR NEDSTENGING: Dette brevet har ligget urørt i et fly som har vært parkert i godt over ett år i California-ørkenen. Nå vekker pilotens budskap sterke følelser blant flere. Foto: Delta Air Lines / Facebook Vis mer
Publisert

- Dette gir meg definitivt gåsehud, skriver en Facebook-bruker om et brev som nå vekker sterke følelser blant mange.

Den håndskrevne beskjeden ble etterlatt i et Delta Air Lines-fly i California-ørkenen for godt over ett år siden. Først nå - da selskapet skulle bringe flyet tilbake i luften - ble den godt bevarte lappen funnet.

Beskjeden er ført i pennen av Delta Air Lines-pilot Chris Dennis. Da verden var på vei inn i en kollektiv nedstenging som følge av pandemien i fjor, landet han på Victorville flyplass i California.

- Får frysninger

Lite visste han at dette markerte starten på 435 dager med nær full stans i all luftfartsaktivitet.

«Hei piloter. Det er 23. mars og vi ankom akkurat fra MSP (Minneapolis-Saint Paul Internasjonale Lufthavn, journ.anm.). Jeg får frysninger av å se en så stor del av flåten vår parkert her i ørkenen. Hvis du er her for å plukke opp flyet, må det bety at dere har sett lyset i enden av tunnelen.», skrev Dennis.

Han fulgte opp:

«Utrolig hvor raskt det endret seg. Ønsker en trygg reise til den som skal hente flyet ut av lagring.»

- Understreker alvoret

Det er flyselskapet selv som har publisert et bilde av det skjebnesvangre brevet på Facebook. Ifølge Delta Air Lines antok Dennis på dette tidspunktet at han sto overfor en coronastans i arbeidshverdagen på drøye to uker.

GRÜNDER: Erik G. Braathen (64) annonserte at han sammen med et team med bakgrunn fra norsk luftfart starter et nytt, norsk flyselskap. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet TV Vis mer

Det skulle gå langt over ett år.

- Disse 57 orda, som fanger så mye av usikkerheten og følelsene vi alle bar på i mars 2020, understreker alvoret på akkurat denne turen, skriver Delta Air Lines i Facebook-innlegget, som til nå har høstet 9200 likerklikk og hundrevis av kommentarer.

Enorme tap

For i likhet med Delta Air Lines har flyselskaper over hele verden lidd svimlende tap under coronapandemien. De færreste kunne forutsett hvilken kolossal innvirkning viruset ville få for verdenssamfunnet.

Selv om Europa så smått har satt døra på gløtt for reiseaktivitet igjen, er situasjonen fortsatt kritisk for luftfarten. Det kan blant annet illustreres ved flyselskapet Emirates, som tapte en sum tilsvarende over 40 milliarder kroner i coronaåret 2020.

Lavprisselskapet Ryanair gikk på et historisk tap på over 8 milliarder kroner i løpet av tolv måneder.

Her hjemme fikk Avinor et underskudd på 256 millioner kroner etter skatt i første kvartal, sammenliknet med underskudd på 476 millioner kroner i samme periode i fjor.

FRAMTIDEN: Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram, forteller om framtiden til flyselskapet. Reporter: Halldor Hustadnes. Foto: Bjørn Langsem. Vis mer

- Preget i flere år

Selv om bransjen er håpefulle foran sommeren, er det en sårbar situasjon. Fredag varslet British Airways at de permitterer tusener av ansatte, også på ledernivå, som følge av forsinkelser i folks reiseplaner etter nedstengningen i Storbritannia.

Ifølge en prognose fra International Air Transport Association (IATA) vil pandemien prege luftfarten helt fram til 2023.

Men over et 20-årsperspektiv venter IATA at luftfartstrafikken nesten dobles, fra 4,5 milliarder passasjerer i 2019 til 8,5 milliarder passasjerer i 2039.

Det er likevel 1 milliard færre passasjerer enn IATAs prognose før coronapandemien brøt ut i fjor.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer