Piloter varsler søksmål mot SAS

SAS-pilotene organisert i fagforeningen i Parat mener at flyselskapet bryter inngåtte avtaler ved å sette ut deler av produksjon til andre flyselskap.

TIL SAK: Fagforeningen Parat varsler søksmål mot SAS. Foto: Vidar Ruud / NTB
TIL SAK: Fagforeningen Parat varsler søksmål mot SAS. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Leder for SAS-pilotene, Jan Levi Skogvang, mener SAS også bryter inngåtte avtaler når SAS oppretter datterselskaper «for å organisere seg bort fra dagens ansatte i selskapet».

Parat-advokat Christen Horn Johannessen bekrefter at det nå er sendt varsel om søksmål til SAS.

- Vi mener det er SAS som konsortium som selger billettene til alle flygingene. Alt billettsalg gjort av SAS Konsortiet har da også en forbindelse til de avtaler som er inngått med våre medlemmer. SAS Konsortiet er derfor bundet og begrenset av disse avtalene, sier Horn Johannessen i en pressemelding fra Parat.

Selskapet avviser beskyldningene:

- SAS er av den oppfatning at vi forholder oss til og handler etter alle inngåtte avtaler, skriver kommunikasjonssjef i SAS Norge, John Eckhoff i en epost til Børsen.

Hevder avtalebrudd

Fagforeningen viser til at pilotene har en avtale med SAS, der det er en grense på 13 prosent av selskapets produksjon som kan settes ut til andre flyselskap. 87 prosent av SAS flygingene må med andre ord, utføres med SAS sine egne fly og ansatte.

- Våre beregninger viser at SAS nå setter ut en vesentlig, og mye større del av flygingene til andre, nyopprettede flyselskap. Det var aldri hensikten. Det fører til at våre oppsagte SAS kollegaer ikke får jobben sin tilbake. Dette mener vi er moralsk helt forkastelig og totalt uakseptabelt sier Skogvang.

Strid om datterselskaper

Skogvang hevder videre at etableringen av datterselskapene SAS Connect og SAS Link er berørt av den samme avtalen mellom partene.

- SAS forsøker å organisere seg bort fra inngåtte avtaler og gjennom dette kvitte seg med dagens ansatte. SAS mener de fritt kan opprette så mange flyselskap de ønsker, uten at dette berører dagens SAS-avtaler. Dette mener vi både er umoralsk og er et brudd på inngåtte avtaler, sier Skogvang.

Leder for kabinansatte i SAS, Martinus Røkkum, støtter sine kolleger i cockpit fullt ut.

- Denne kampen gjelder i like stor grad oss kabinansatte og alle andre ansatte i SAS. Er det SAS som utfører egen produksjon har vi jobb, er det andre innleide flyselskap som flyr for SAS har vi ikke jobb. Saken som nå utkjempes er viktig for alle SAS-ansatte, uavhengig av hvilken forening de er organisert i og uavhengig av hvilken jobb de i dag utfører, sier Røkkum.

Hevder avtalebrudd

Tidligere i dag meldte FriFagbevegelse at LO-forbundet Norsk Flygerforbund nå vil la LO-advokatene vurdere striden som har oppstått i forbindelse med opprettelsen av datterselskapene SAS Connect og SAS Link.

Forbundsleder Yngve Carlsen mener at SAS har brutt hovedavtalens punkt om organisasjonsrett fordi selskapet har inngått en tariffavtale med et dansk fagforbund uten å ha vært i dialog med Flygerforbundet.

- SAS sin vurdering er at endringene faller inn under Hovedavtalen, sier kommunikasjonssjef i SAS Norge, John Eckhoff til FriFagbevegelse.

Corona-oppsagte

Flygerforbundet hevder at retten til å bli hentet inn igjen i selskapet for de mange som ble oppsagt under coronapandemien, i praksis er brutt ved opprettelsen av datterselskapene.

SAS Connect og SAS Link søker etter nye piloter, men uten at de coronaoppsagte får noen fortrinnsrett til de utlyste stillingene.

SAS mener på sin side at det ikke er snakk om stillinger i morselskapet.

- Vi har avtale med totalt 38 ulike fagforeninger og har nå inngått en avtale med en av Danmarks største (FPU) for å sikre skandinaviske jobber, sier kommunikasjonssjefen i svenske SAS, Freja Annamatz.

- For å bli lønnsom igjen må vi fortsette å utvikle den operasjonelle plattformen som selskapet har lyktes med allerede før pandemien. Det er takket være vår operasjonelle plattform vi kan møte den harde konkurransen og dermed sikre både eksisterende og framtidige arbeidsplasser i Skandinavia. Vi skylder våre eiere og långivere og også våre ansatte å sikre en plass til SAS i det framtidige markedet etter pandemien. Vi kan ikke gjøre det hvis vi ikke er konkurransedyktige, framholder hun.

- Skinttent spill

Etter planen skal SAS etablere baser for de to nye datterselskapene også i Oslo og Stockholm.

Videre skal selskapet bygge opp en ny flyflåte, noe som gjør at de oppsagte pilotene må gjennom et nytt opplæringsprogram.

Formannen i Norske SAS-Flygeres Forening, Christian Laulund, mener omorganiseringen er sterkt kritikkverdig:

- Det som skjer er rett og slett uhørt i det skandinaviske arbeidslivet. Det hele har vært et skittent spill hvor det bak ryggen på oss er tegnet en avtale med en fagforening som knapt har medlemmer i SAS som rammes av dette, og som er brukt for alt det er verdt av selskapet. Samtidig er 2000 ansatte, som har gått arbeidsledig i halvannet år, kastet under bussen, sa Laulund til FriFagbevegelse før helgen.

Børsen kommer med mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer