SAS:

Pilotforening freser etter avlysninger

1700 SAS-flyginger er innstilt i høst. Svensk Pilotförening mener SAS legger skylda på pilotene.

STREIK: Reiselivsjournalist Odd Roar Lange mener både ledelsen og pilotene må ta ansvar for SAS-streiken. Vis mer
Publisert

At det er dårlig stemning mellom pilotene og SAS etterlot sommerens omfattende streik seg liten tvil om. Selv om partene omsider kom til enighet om en tariffavtale på tampen av sommeren, er det fortsatt ikke rosenrødt i flyselskapet.

Refser ledelsen

Forrige uke ble det kjent at selskapet innstiller 1700 turer i høst, og SAS oppgir at dette skyldes ettervirkninger av streiken og forsinkede flyleveranser. Denne forklaringen er ikke Svensk Pilotförening spesielt begeistret for.

«Nå igjen? I dag kom nyheter i media om at SAS igjen planlegger å innstille et stort antall flyginger. I sommer valgte man å innstille over 4000 flyginger, noe som påvirket nesten en kvart million reisende, og nå skal man innstille 1700 flyginger til i september og oktober. Mange lurer på hva SAS driver med», starter et rasende Facebook-innlegg på foreningens side.

De skriver blant annet at ikke engang administrerende direktør Anko van der Werff kunne svare på hvorfor under personalmøte torsdag, og at han påsto at han ikke kjente til innstillingene.

«I sommer skyldte SAS på diverse årsaker som alle påstås å være utenom selskapets kontroll. Nå skylder man på at det er en følge av pilotenes streik. Akkurat som tidligere har SAS' informasjonsavdeling vanskelig for å forholde seg til sannheten og ser i stedet etter syndebukker for å skjule på selskapets egentlige problem», lyder den brutale tiraden.

- Tar ikke ansvar

Pilotforeningen ramser også opp en del punkter som de mener viser at SAS selv har satt seg i situasjonen med lav bemanning til høsten. Blant annet at en rekke piloter måtte utsette ferien sin til høsten grunnet lockout, noe som resulterte i feriegjeld. Det skal også være SAS som har ønsket at ferien skulle avvikles på høsten, ettersom dette er i lavsesong.

Pilotforeningen hevder også at SAS har tvunget piloter til midlertidige deltidsstillinger i perioden september til mai, da det skal være overskudd av piloter da.

«SAS-ledelsens hovedfokus siden pandemien har vært å gjennomføre restrukturering av selskapet. De har vært så opptatt av dette at de har mistet fokus på det som skal være selskapets hovedoppgave - å gjennomføre flyoperasjoner», fortsetter innlegget.

«De ansvarlige i SAS-ledelsen ønsker som vanlig ikke å ta ansvar for sine feilbeslutninger, men velger å skylde på utenforstående. I SAS-ledelsen virker det som om den ene hånda ikke vet hva den andre gjør. Å peke på pilotstreiken som årsaken til at passasjerene nok en gang må ta smellen, er feil og uærlig», avsluttes tordentalen.

«Allerede utførte forhåndskanselleringer»

Kommunikasjonssjef i SAS, Tonje Sund, skriver i en e-post til Børsen at det handler om rundt 4 prosent av totalt 39 000 flyginger.

«Dette er allerede utførte forhåndskanselleringer, der passasjerene allerede er booket om og informert i perioden 26. juni - 14. august. Dette ble altså gjennomført for ei tid tilbake», skriver Sund.

Ifølge henne skyldes endringene flere faktorer, blant annet lav bemanning på grunn av ferieetterslep etter streiken og forsinkede flyleveranser.

«Det kommer på toppen av en utfordrende tid for hele flybransjen, som skal opp på vingene igjen etter pandemien (f.eks. lisenser og sertifikater for sikkerhetspersonale på flyplassen og flygende)», skriver Sund.

Utover det ønsker ikke SAS å kommentere utspillet fra Svensk Pilotförening.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer