Pilotstudent: - Må tåle mye

Gjennomsnittslønna for flygere er høy, men for nyutdannede er situasjonen ofte både usikker og utfordrende.

DRØMMER OM Å BLI PILOT: Flygerstudent Birk William Hynne drømmer om å bli pilot. For å oppnå den drømmen er han forberedt på å finne seg i mye. Foto: Bjørn Sveen / Dagbladet
DRØMMER OM Å BLI PILOT: Flygerstudent Birk William Hynne drømmer om å bli pilot. For å oppnå den drømmen er han forberedt på å finne seg i mye. Foto: Bjørn Sveen / Dagbladet Vis mer
Publisert

Denne uka kan Faktisk.no framlegge tall som viser at gjennomsnittslønna for ferske flygere er lavere enn for nyutdannede sykepleiere.

Pilotjobb har i årevis vært synonymt med høy lønn, og troner fortsatt høyt på SSBs liste over yrker med høy gjennomsnittsinntekt.

Å nå denne gjennomsnittslønna er imidlertid ikke bare enkelt. Det å få jobb i et av de store flyselskapene kan være en årelang prosess, selv etter endt utdanning.

Usikker framtid

Birk William Hynne, fra Grue i Solør, har lenge drømt om å bli flyger, og studerer nå til å bli nettopp det ved Universitetet i Tromsø.

At det er en drøm som kan by på frustrasjoner, er noe pilotstudenten er smertelig klar over:

- Det er liksom sånn den bransjen er. Er du fersk styrmann, så må du tåle mye, forteller Hynne.

32-åringen er fortrolig med at det å være nyutdannet flyger kan koste både økonomisk og i praktiske hensyn.

- Man må være forberedt på å starte med lav lønn, og får som regel hjemmebase der det er behov, slik at man må være forberedt på å enten flytte til den andre siden av landet, eller ha lang pendlevei, sier Hynne.

Ifølge tall Faktisk.no har fått bekreftet fra SAS, ligger snittinntekten til en nyutdannet pilot i SAS på 478 632 kroner i 2022, noe som er mindre enn gjennomsnittlig inntekt for en nyutdannet sykepleier.

- Det stemmer dersom kandidaten kommer direkte fra flyskolen med minimalt av erfaring, sier pressekontakt i SAS, Tonje Sund til Faktisk.no.

For 32 år gamle Hynne er det også begrenset med tid han kan forvente å være yrkesaktiv, da maks pensjonsalder for piloter er 65 år.

- Det blir nok ikke full pensjon, men det er ikke derfor jeg går inn i det her heller, sier studenten.

Dyrt å bli pilot

- En nyutdannet flyger har normalt sett mellom 800 000 og 1,2 millioner i gjeld, ofte privat gjeld, når de starter å jobbe, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, til Faktisk.no.

Han opplyser også at det kan ta årevis å komme seg inn i et etablert selskap som SAS.

SAS-STREIKEN: Konsernsjef i SAS, Anko van der Werff avviser pilotens påstander overfor Børsen, og mener at SAS Forward skal bli velykket i en pressekonferanse 5. juli etter at streiken begynte mandag 4. juli. Vis mer

Vegard Nergård, professor ved UiT, kan på sin side fortelle Dagbladet om kostnadene ved å utdanne seg til å bli pilot, og hvordan studentene ved hans egen institusjon, deriblant Hynne, kommer heldig ut av det sammenliknet med mange andre.

- Studentene i Tromsø er i en annen situasjon enn de som studerer privat. De blir tatt inn etter nøye seleksjon, og selve utdanningen koster studentene det samme som bachelorutdanninger ellers, forklarer Nergård.

- For en pilotstudent ved en privat institusjon koster gjerne den samme utdannelsen over en million kroner, sier Nergård videre.

Finner seg i mye

Pilotstudenten Hynne mener det er høyt motivasjonsnivå på de som ønsker å bli piloter, og at de derfor er villige til å finne seg i mye for å oppnå pilotdrømmen.

- Jeg er villig til å gå ganske langt for å oppfylle drømmen om å bli pilot. Kanskje må jeg jobbe i utlandet noen år for å samle flytimer. Jeg opplever at motivasjonsnivået hos nyutdannede piloter generelt er veldig høyt, så man har ikke råd til å være kresen, sier Hynne.

En annen utfordring for vordende piloter kan være antallet flytimer enkelte selskaper setter som krav for enkelte stillinger:

- Vi ender opp med rundt 200-230 flytimer etter endt løp. Dette er noe UiT har satt i samarbeid med norske flyselskaper som et minimum, men mange selskaper har høyere krav enn det, spesielt for mer prestisjefylte jobber, forteller Hynne om sin egen utdannelse.

For å nå flytimekravene, forklarer Hynne til Dagbladet, er det mange nyutdannede som må belage seg på årevis med arbeid før de når de påkrevde flytimene for stillingene de ønsker seg.

Kan måtte starte på nytt

Mens det stemmer at nyutdannede flygere i snitt tjener mindre enn sykepleiere, så er det fortsatt tilfelle at flygere kan forvente en høyere inntekt over tid.

Gjennomsnittlig månedslønn for heltidsansatte flygere i 2021 var på 94 240 kroner, mens den samtidig var 48 250 kroner for heltidsansatte sykepleiere.

For flygere er imidlertid mye av lønna knyttet opp i ansienniteten de har i flyselskapet de jobber for, og det kan dermed bli kostbart å bytte selskap.

KRISE: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs analyserer signalene fra partene i SAS-streiken Vis mer

Skal en flyger oppnå millionlønn må vedkommende i de fleste norske flyselskaper oppnå graden kaptein etter cirka ti års ansiennitet, opplyser lederen i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, til Faktisk.no.

Bytter man arbeidsgiver, kan man miste denne ansienniteten, og dermed risikere å måtte starte forfra igjen, forklarer han videre.

- Bytter man arbeidsgiver og begynner i et nytt flyselskap, starter man faktisk normalt helt på bunnen av lønnsskalaen igjen, sier Wasland til Faktisk.no.

For flygerstudent Birk William Hynne er det imidlertid ikke pengene som gjør det å bli flyger til drømmejobben.

- Det kan nok bli tøft, men for min del er det ikke mye som kan matche den følelsen av å være i lufta, så jeg tenker at det er verdt det, selv om jeg må betale for min egen «type rating» (lisensen som er påkrevd for ulike flytyper, journ.anm.) eller liknende, sier Hynne til Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer