De siste åra har en rekke aktører fått smekk på pungen etter uheldige eller feilslåtte reklamekampanjer.
En som nå står i fare for å føye seg inn i rekka, er Burger King i Sverige. Ifølge Expressen lanserte hurtigmatgiganten nylig en sommerkampanje hvor man lokker med gratis hamburgere. Til gjengjeld bes gjestene om å ta med seg passet, slik at personalet får stemple det.

Saksøkes av veganer
«Passet fungerer som et stempelkort - for hvert stempel i passet ditt gir vi deg en burger (...). Maks fem stempel per pass, og du kan bare hente én burger per dag», heter det i Burger Kings kampanje.
- Tar ikke ansvar
Tilbudet kan derimot koste mer enn det smaker. Expressen har vært i kontakt med svenske politimyndigheter som nå advarer om at man risikerer å sitte igjen med et ugyldig pass.

«(...) Det kan muligens føre til at innehaveren av passet ved reiser kan få problemer i forbindelse med grenseovergang til et annet land. Dette kan muligens betraktes som et brudd og dermed ugyldiggjøre passet», skriver svensk grensepoliti til avisa.
Under vilkårene i kampanjen opplyser Burger King at de «ikke tar noe ansvar dersom passet blir ubrukelig». På samme tid forsvarer kjeden selve ideen.
Artikkelen fortsetter under videoen:
- Vi sjekket opp i saken, og så at det finnes en mulighet for at passet blir ubrukelig. Vi tar dette på alvor, men vi mener likevel at ideen kommuniserer noe relevant, sier markedssjef for Burger King i Sverige, Daniel Schröder, til Expressen.
Norske Burger King svarer
Han mener burgerkjeden har sørget for å informere kundene i alle kanaler om den potensielle fallgruva. Samtidig understreker Schröder at tilbudet bare gjelder for personer over 18 år, og at man ikke nødvendigvis krever et nytt pass av gjestene.

Gigantsvindel: Lurte kunder i ti år
Børsen har vært i kontakt med Burger King i Norge, som opplyser at kampanjen foreløpig ikke er blitt vurdert for det norske markedet.
- Vi har ikke vurdert denne kampanjen. Den er nok ment som en humoristisk kommentar på at svensker for øyeblikket ikke kan reise noe sted, skriver markedssjef Heidi Moss i en e-post til Børsen.
Artikkelen fortsetter under:

Burgerkrise - ber om krisestøtte
Graviditets-blemme
Det er ikke første gang at Burger King har opplevd kritisk omtale i forbindelse med et reklamestunt. I 2018 måtte hurtigmatkjeden legge seg langflat som følge av en «støtende» VM-reklame.
Ifølge NTB fikk russiske kvinner tilbud om gratis hamburgere resten av livet - dersom man ble gravid med en VM-spiller. Tilbudet ble framsatt på sosiale medier til kvinner som «skaffer de beste fotballgenene» og «sikrer det russiske landslaget suksess i framtidige generasjoner».
Framstøtet ble slaktet som kjønnsdiskriminerende og nedverdigende, og ble seinere fjernet fra Burger Kings sider på sosiale medier.
- Vi vil be om unnskyldning for vår tidligere kunngjøring. Den var for (sic) støtende, skrev Burger King i sin beklagelse.
