Prisras: - Kan ikke gi seg

Prisen på Gräddost er mer enn halvert de siste ukene. Neppe tilfeldig valgt vare, mener professor.

PRISKRIG: I kampen om kundene har de norske lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra kuttet prisen på gräddost. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
PRISKRIG: I kampen om kundene har de norske lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra kuttet prisen på gräddost. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Like sikkert som at det er jul hvert år er det at det blir priskrig i butikkene i førjulstida. Tidligere år har det vært priskrig på både ribbe og smågodt, mens det i år er gräddosten som har rast i pris.

Fra et utgangspunkt på 49,90 kroner for en pakke på 380 gram, har prisen på Tine gräddost stupt helt ned i 17,90.

Prisen er nå så lav at Kiwi og Rema 1000 har innført begrensninger på hvor mange hver kunder kan kjøpe, ifølge Nettavisen, som først omtalte priskrigen.

- Beinhard konkurranse

Både Kiwi, Coop Extra og Rema 1000 selger den populære osten til ekstremt lav pris.

- Det er beinhard konkurranse. Vi har lovet kundene våre å være billigst. Det er helt uaktuelt å se at noen konkurrenter priser en vare under oss. Det er så viktig for oss, vi står opp om morgenen for å ha lavest priser, lyder den klokkeklare beskjeden fra kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin.

- Ser vi at en vare går ned i pris hos en konkurrent så setter vi ned tilsvarende eller mer. Helst mer.

Da er det jo til å forstå at gräddosten nå selges for under en tjuekroning. Ifølge Arvin var det hennes kjede som først satte ned prisen på osten, før de andre fulgte etter.

- Så har prisen blitt presset videre nedover, og vi har landet på et veldig lavt nivå, det vi kaller et kunstig lavt nivå, sier Arvin.

Også hos Rema 1000 er de opptatt av å gi kundene «så lave priser som mulig».

- Så selvsagt er det viktig for oss å matche eller være billigst på slike populære produkter, sier PR- og kommunikasjonssjef Calle Hägg.

- Høy puls

- Lavpriskjedene kan ikke gi seg. Jeg er ganske sikker på at de har litt høy puls med tanke på hvordan dette skal ende, sier Ragnhild Silkoset, professor ved BI og UiT til Børsen.

Når Børsen når henne på telefon holder hun på med å ferdigstille en håndbok i pris for bedrifter, så prising og priskrig er definitivt et område hun kan mye om.

Hun sier det ikke er unaturlig at det er nettopp ett produkt som peker seg ut, slik det er med gräddost denne gangen.

- Alle er tjent med at det er knallhard priskrig på det ene produktet for å slippe å tape for mye penger på mange produkter, sier Silkoset.

At det er nettopp gräddosten som har blitt ekstremt billig er neppe noen tilfeldighet, ifølge professoren. Hun peker på tidligere års priskriger, da det blant annet har vært priskrig på både ribbe og smågodt, noe som ikke alltid har blitt like godt tatt imot.

Analyse

Silkoset påpeker at det ikke er helt i tiden med kjempesalg på smågodt, og også da det var priskrig på ribbe ble det nokså negativ pressedekning.

- De har ikke noe igjen for priskrig på disse varene, fordi de vil tape pressedekningen. Da det var priskrig på ribbe var det negativ dekning. Hva med bøndene, respekten for yrket og dyrene? sier Silkoset.

Hun er overbevist om at det ligger grundige analyser bak avgjørelsen om å gjøre gräddosten til en av varene som er priset veldig lavt.

- De har antakelig analysert hvilke produkter kundene reagerer sterkt på når prisen endrer seg. Det må være et produkt du har mulighet til å lagre, det blir aldri så kraftig priskrig på melk. Så dette er er nok gjennomtenkt, sier Silkoset, og legger til:

- Så responderer den ene kjeden på den andre, og så tar det av.

Hos Kiwi har den ekstremt lave prisen gitt så stort salg at de har sett seg nødt til å åpne for at butikkene kan legge begrensninger på antall ost per kunde.

- Det er hyggelig at folk kan få kjøpt billig gräddost, men det var nok ingen som var helt forberedt på dette ekstremt lave nivået, så da kan det skje at butikkene går tom i perioder. Vi har sagt til våre butikksjefer at de kan sette en begrensning på to til tre ost per kunde, sånn at så mange som mulig skal ha glede av denne lave prisen, sier Aakvik.

Ingen gi bort-priser

Det samme gjelder hos Rema 1000, der de i en periode framover vil ha en maksbegrensning på tre ost per kunde, sånn at hyllene ikke tømmes.

- Dette er noe vi gjør en gang i blant når vi har veldig lav pris på populære varer som vi vil at alle skal ha mulighet til å skaffe seg, sier Hägg, og legger til at de planlegger «massevis av god tilbud fremover».

Extra, som er Coops lavpriskjede, har foreløpig ikke innført den samme begrensningen.

- Per nå er det nok varer til å dekke etterspørselen fremover, så sant det ikke blir så lave priser at kundene begynner å hamstre. Vi håper å unngå dette, og at alle skal få nyte godt av de lave prisene hos Extra, sier kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, til Nettavisen.

Ifølge Kiwis kommunikasjonssjef har de i år, på tross av ekstremprisen på gräddost, forsøkt å sette ned prisen på et bredere utvalg.

Totalt har de satt ned prisene på rundt 600 varer til jul i år, i stedet for gi bort-priser på noen utvalgte varer. Hun drar fram priskrigen på surkål, som et eksempel. I 2015 kunne du nemlig få en pakke til én krone.

- Det var jo gi bort-priser. Det er grenser for hvor mange pakker surkål du trenger. Jeg tror noen har surkål liggende fra 2015 fremdeles, humrer Aakvik.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer