Coronakrisa har resultert i en økonomisk kjempesmell for den tyske sportsutstyrsgiganten Puma.
I andre kvartal solgte selskapet varer og produkter for 8,9 milliarder kroner, som er et dramatisk fall på 30,7 prosent målt mot samme periode i fjor.
Ifølge kvartalsrapporten leverte Puma et solid overskudd på 857 millioner kroner i andre kvartal i 2019. Det er nå snudd til et negativt resultat på over en milliard norske kroner.
Selskapets administrerende direktør, Bjørn Gulden, beskriver situasjonen for bransjen som den verste han noensinne har opplevd.
- Andre kvartal i 2020 var det tøffeste kvartalet jeg noensinne har opplevd. At et virus skulle stenge ned 85 prosent av den globale varehandelen innen sport og mote, er noe jeg aldri kunne forutsett, skriver den norske toppsjefen i rapporten.
- Usikkerhet
Skrekkresultatet skyldes hovedsakelig at Pumas utsalgssteder har vært stengt i lengre perioder under coronapandemien. I løpet av mai måned begynte kjeden så smått å gjenåpne sine butikker. Det har også gitt positivt utslag på tallene - uten at det har vært nok til å redde resultatet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger