Russland har blitt truffet av et lappeteppe av sanksjoner fra Vesten etter at krigen i Ukraina startet i februar 2022.
Og blant de hardest rammede næringene i Russland er russisk luftfart.
Luftfartsindustrien i landet får ikke reservedeler eller teknisk kompetanse fra vestlige land, og russiske flyselskap får ikke fly i vestlig luftrom.
Etter at sanksjonene traff Russland svarte russiske myndigheter med å beslaglegge 500 vestlige fly som var i Russland til en verdi av ti milliarder dollar, omtrent 100 milliarder norske kroner.
Demonterer fly
Likevel er russerne avhengige av å få inn ny deler til flyene for å kunne holde de i lufta.
- Russisk luftfart fungerer fremdeles innenlands og på noen utenlandsruter som de fortsatt opererer på, sier Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i Winair, til Børsen, og legger til:
- Men jeg hadde ikke satt meg på et russisk fly.

Havnet i skyggen
For å holde flyene i drift begynte russiske flyselskap å demontere andre fly for å sikre seg reservedeler, såkalt kannibalisme, skrev Reuters i august 2022.
Selskapene kjøper også brukte deler fra Iran og Kina, ifølge Business Insider.
Nettstedet kaller flyene for «Frankenstein-flåten», og skriver at de ikke er verdt en krone utenfor de russiske landegrensene.
Gigantiske summer
- Det er ikke bærekraftig over lang tid. Flyene de har fra Vesten vil bli en større og større utfordring for russerne, fordi de går ut på dato. Man må ha nye deler, sertifiserte teknikere og oppgraderinger fra produsentene, sier Elnæs, og legger til:
- Det er ingen optimal situasjon.

Kutter ned på norsk fisk og fransk vin
Det ligger nå an til å bli rettssaker mellom flyselskapene Russland beslagla fly fra og forsikringsselskaper verden over, ifølge flyanalytikeren.
Ifølge Yahoo finance starter flere rettsaker i juni 2024, der en rekke flyselskaper krever flere milliarder dollar.
I forrige uke skrev derimot det russiske nyhetsbyrået TASS at den russiske regjeringen har bevilget 300 milliarder rubler til å kjøpe 80-90 av de utenlandsproduserte flyene de beslagla.