Putins «Frankenstein-flåte»: Gigantkrav

Vestlige sanksjoner går hardt ut over russisk luftfart. Ett og et halvt år etter invasjonen av Ukraina er det likevel fortsatt russiske fly i lufta.

FLYR FORTSATT: Russisk luftfart presses av vestlige sanksjoner. Her er Vladimir Putin i et øvelsesfly utenfor Moskva i mars 2022. Foto: Mikhail Klimentyev/Sputnik/AFP/NTB
FLYR FORTSATT: Russisk luftfart presses av vestlige sanksjoner. Her er Vladimir Putin i et øvelsesfly utenfor Moskva i mars 2022. Foto: Mikhail Klimentyev/Sputnik/AFP/NTB Vis mer
Publisert

Russland har blitt truffet av et lappeteppe av sanksjoner fra Vesten etter at krigen i Ukraina startet i februar 2022.

Og blant de hardest rammede næringene i Russland er russisk luftfart.

Luftfartsindustrien i landet får ikke reservedeler eller teknisk kompetanse fra vestlige land, og russiske flyselskap får ikke fly i vestlig luftrom.

Etter at sanksjonene traff Russland svarte russiske myndigheter med å beslaglegge 500 vestlige fly som var i Russland til en verdi av ti milliarder dollar, omtrent 100 milliarder norske kroner.

Demonterer fly

Likevel er russerne avhengige av å få inn ny deler til flyene for å kunne holde de i lufta.

- Russisk luftfart fungerer fremdeles innenlands og på noen utenlandsruter som de fortsatt opererer på, sier Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i Winair, til Børsen, og legger til:

- Men jeg hadde ikke satt meg på et russisk fly.

For å holde flyene i drift begynte russiske flyselskap å demontere andre fly for å sikre seg reservedeler, såkalt kannibalisme, skrev Reuters i august 2022.

Selskapene kjøper også brukte deler fra Iran og Kina, ifølge Business Insider.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.