Radbrekker SAS: - Har mislyktes

SAS filleristes av kunder og er i trøbbel med egne ansatte. Eksperter mener flygiganten nå står på kanten av stupet.

TØFFE TIDER: Det skandinaviske flyselskapet SAS må drive med heftig brannslukking i disse dager. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix / AP / NTB
TØFFE TIDER: Det skandinaviske flyselskapet SAS må drive med heftig brannslukking i disse dager. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix / AP / NTB Vis mer
Publisert

- Hvis ikke SAS tar grep, så brenner alt til grunne over sommeren, framholder Ole Kirchert Christensen, flyekspert og redaktør for bransjenettstedet Check-In, overfor danske TV 2.

Internasjonal luftfart gikk inn i en historisk krise som følge av pandemien. Idet etterspørselen var i ferd med å ta seg opp, ble Ukraina invadert av Russland. Det sørget for ytterligere usikkerhet.

For flyselskapet SAS brenner det virkelig under føttene. Tidligere denne uka varslet luftfartsgiganten at selskapet innstiller rundt 4000 flyginger i sommer. Årsaken er personalmangel og leveranseproblemer - en utfordring som også rammer andre aktører i bransjen.

- Førsteklasses rævpuling

Nyheten kom ei uke etter at 300 SAS-ansatte hadde fått sparken, etter en frivillig permisjon på to år i forbindelse med pandemien. På toppen av dette ble SAS møtt av en kalddusj på Facebook, da den danske komikeren og radioverten Frederik Cilius Jørgensen (36) gikk til frontalangrep mot selskapet nylig.

Ifølge Berlingske kritiserte Jørgensen SAS for «helt ufattelig dårlig kundeservice» i forbindelse med en planlagt flytur hjem fra Italia. Grunnet misvisende reiseopplysninger, endte komikeren i stedet opp på en strabasiøs rundtur med taxi fra Firenze til Pisa. Og han var ikke den eneste.

- Velkommen til en førsteklasses rævpuling, proklamerte Jørgensen i et lengre Facebook-innlegg, før han lovet å aldri sette føttene om bord et SAS-fly igjen.

PROTESTERTE: På en oppsiktsvekkende måte tok Italienske flyvertinner til gatene 15. oktober. Foto: AP Vis mer

- Har mislyktes

Innlegget, som kommer på et særdeles dårlig tidspunkt for SAS, har generert enorm oppmerksomhet i Danmark. Flyselskapet har i etterkant lagt seg paddeflat, og erkjent feil.

- Vi har mislyktes i denne saken, og kommer absolutt til å dekke utgiftene til kundene som er rammet, sa pressesjef Alexandra Kaoukji til danske TV 2.

Hendelsen føyer seg inn i en lang rekke problemer for SAS. I begynnelsen av mai ble det klart at LO og SAS-pilotene stevner flyselskapet for Arbeidsretten.

Pilotforeningen krever at 450 piloter skal få tilbake jobbene sine etter at de ble oppsagt under pandemien. I mai skrev NTB at bakgrunnen for stevningen er at SAS-piloter, som ble sagt opp som følge av coronapandemien, må søke om å få jobben tilbake gjennom nye datterselskap.

Går kraftig til verks

SAS har på sin side avvist at de har brutt noen avtaler.

- SAS er av den oppfatning at vi forholder oss til, og handler etter, alle inngåtte avtaler. Pilotene har lenge varslet at de er uenige i dette, og da er det naturlig at spørsmålene får en rettslig avklaring, uttalte pressesjef John Eckhoff i SAS til NTB.

Ifølge Berlingske foregår det nå intense forhandlinger mellom danske, norske og svenske piloter med ledelsen i Stockholm. Alt tyder på at partene står langt fra hverandre.

På samme tid jobber selskapet med en omfattende spareplan. Toppsjefen i SAS, Anko van der Werff, slo alarm i oktober og erkjente at selskapet «kjempet for overlevelse». Neste steg var å gå kraftig til verks med å kutte kostnader.

- En stund til «ny normal»

Overfor Børsen erkjenner John Eckhoff, pressesjef for SAS i Norge, at flyselskapet står i ei utfordrende tid.

- Ingen kunne vite hva denne pandemien ville bringe da den startet, og at den ville vare så lenge. Nå er vi forhåpentligvis på den andre siden, men det er ingen tvil om at utfordringene vil fortsette en stund før vi kan snakke om en «ny normal», sier Eckhoff.

Han presiserer at de 4000 kanselleringene utgjør en endring på fem prosent av oppsatt trafikkprogram i perioden mai-august.

SAS er heller ikke alene om kapasitetsutfordringer. Problemstillingen er for tida globalt gjeldende, der en rekke flyselskaper har varslet at kapasiteten må ned i sommer.

- Det er altså et globalt problem som berører hele bransjen, og det vi gjør nå er å skape stabilitet og robusthet i sommerprogrammet for våre passasjerer i en utfordrende sommer. De aller fleste passasjerene vil ikke merke annet enn at de blir ombooket til en annen flyging samme dag. Vi har rekruttert til maksimal kapasitet og må rett og slett tilpasse oss den rådende globale situasjonen som bransjen befinner seg i, fortsetter pressesjefen.

- Ser mørkt ut

Ekspertene mener at det nå haster for SAS å finne løsninger.

- Det ser mørkt ut for kriserammede SAS, lød den klare vurderingen i en analyse fra Sydbank i mars, gjengitt av Finans.dk.

Sydbank-analytiker Jacob Pedersen mente det var en rekke faktorer som sørget for at SAS nå står i en tøffere situasjon enn sine konkurrenter: Et voldsomt underskudd i første kvartal, tap av markedsandeler mot lavprisselskaper, og trusselen om en milliardregning som følge av et kraftig oljeprishopp.

- Ting løper fort i feil retning for SAS. Selskapet henger etter nesten alle konkurrentene, og det blir en lang og vanskelig reise dersom SAS skal klare seg i konkurransen, sa Pedersen.

I årets første kvartal endte resultatet før skatt på minus 2,6 milliarder svenske kroner. Til sammenlikning var underskuddet på 1,9 milliarder samme periode i fjor.

- Pandemien har rammet SAS fundamentalt - fra nedstengninger og reisebegrensninger til endringer i folks reisemønster. Uten radikal forandring, vil dette raskt tømme SAS for sine likvide midler, uttalte van der Werff i forbindelse med rapporten.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer