- Det er et spesielt år vi har bak oss, sier Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening i forbindelse med slipp av rapporten «Osloanalysen 2020».
Han legger til:
- Det har vært mørkt for noen, og lyst for andre. Vi har dessverre sett at det er den enes død, den andres brød.
Rapport
Tirsdag slapp Oslo Handelsstands Forening rapporten «Osloanalysen 2020». Der presenterer organisasjonen tall for handelen i hovedstaden, fra fjoråret.
Organisasjonen tar for seg hva som skjedde da coronaviruset satte en midlertidig brems på samfunnet. «Osloanalysen» tallfester den sterke veksten i netthandel og tilsvarende krisetall for serveringsnæringen i Oslo.
- Tallene viser en dramatisk utvikling.
- Mørke skyer
Butikkhandelen hadde en omsetningsvekst på 8,3 prosent i hovedstaden, mens snittet var 11,9 i resten av landet.
- Men bak tallene ligger også mørke skyer, sier Næss.
Veksten skyldes vesentlig kategoriene «Mat og Drikke» og «Hus og Hjem».
Kategorien «Møbel og Interiør» gikk for første gang forbi «Klær og Sko». Sistnevnte kategori har hatt den dårligste utviklinga.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger