Bane Nor

Raser: - Dette er dødsdommen

En omstridt e-post sendt fra Bane NOR for å «svarteliste» fire selskaper har fått flere aktører til å se svart. To av de navngitte firmaene i e-posten bestrider nå de grove anklagene. - Svært skadelig, sier advokaten.

FARE: Et rødt flagg signaliserer stengte togskinner. Fire underleverandører av sikkerhetstjenester tilknyttet jernbaneverket opplever nå en annen type røde flagg, i en massemail sendt fra Bane NOR. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
FARE: Et rødt flagg signaliserer stengte togskinner. Fire underleverandører av sikkerhetstjenester tilknyttet jernbaneverket opplever nå en annen type røde flagg, i en massemail sendt fra Bane NOR. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

Onsdag 2. februar sendte Bane NOR ut en e-post med detaljert informasjon om fire navngitte firmaer som selskapet hevder å ha anmeldt for grovt bedrageri.

Saken ble først omtalt av Byggeindustrien, som har vært i kontakt med tre av de fire selskapene.

E-posten, som ble sendt til 40 mottakere i bransjen, får både advokater og berørte underleverandører til å reagere kraftig.

- Dette er dødsdommen. Dette er bransjen min som jeg har jobbet i hele livet, og dersom mine samarbeidspartnere sier de ikke kan bruke meg lenger, blir jeg nødt til å legge ned, sier en av bedriftslederne, som er nevnt i e-posten, til Børsen mandag ettermiddag.

Vedkommende ønsker å være anonym.

- Brutal straff

Bare timer etter at Børsen snakket med bedriftslederen fikk han en telefon med en knusende dom: Ingen jobb som hovedsikkerhetsvakt de neste fem åra.

- Jeg fikk beskjed om at jeg fra og med mandag mister alle autorisasjoner til å jobbe. Jeg har plutselig ikke jobb lenger og vet ikke hvordan jeg skal kunne overleve. Fem år er en brutal straff, sier bedriftslederen.

Bakgrunnen for inndragelsen skal, ifølge bedriftslederen, være et møte i september 2021, hvor han ble bedt om å kommentere ett tilfelle hvor han skal ha hadde jobbet for mye i henhold til det styringsdokumentet tillater.

- Jeg har dokumentert overfor Bane NOR at dette ikke stemmer og at jeg ikke har brutt reglene, men de ønsker ikke høre på meg, sier bedriftslederen.

- Ikke en straff

Bane NOR mener inndragelse av autorisasjoner ikke kan sees på som en straff, men må sees i en sammenheng med den sikkerhetskritiske funksjonen som vaktene har.

- Permanent tilbakekalling (5 år) av godkjenningsbevis og sertifikat benyttes bare i de tilfeller Bane NOR finner brudd på lov, forskrifter og interne krav i Bane NOR som er av betydning for den sikkerhetskritiske tjenesten som vaktene skal ivareta, sier Torild Lid Uribarri, konserndirektør for Kommunikasjon og samfunnskontakt i Bane NOR, i en e-post til Børsen.

Se hele svaret fra Bane NOR lenger nede i saken.

Fem timer etter at e-posten ble sendt, kom det en ny e-post fra Bane NOR der de beklaget og ba om at den slettes og at innholdet «holdes strengt konfidensielt». Uribarri forklarer beklagelsen med at e-posten ble formulert på en måte som skapte inntrykk av en kobling mellom bestlutningen om tilbaketrekking av autorisasjon og beslutningen om anmeldelse, men understreker at dette ikke endrer avgjørelsen deres.

KAN IKKE VELGE FRITT: Advokat Åshild Fløisand mener Bane NOR må forholde seg til anskaffelsesregelverket som gir alle en rett til å konkurrere om oppdrag. Foto: Privat.
KAN IKKE VELGE FRITT: Advokat Åshild Fløisand mener Bane NOR må forholde seg til anskaffelsesregelverket som gir alle en rett til å konkurrere om oppdrag. Foto: Privat. Vis mer

- Foregått over lang tid

De to berørte firmaene bestrider nå de alvorlige anklagene fra Bane NOR.

- Slik det ser ut nå, har Bane NORs prosess med tanke på å utestenge de aktuelle firmaer foregått over lang tid uten at selskapene har vært klar over dette, sier advokat Åshild Fløisand, som representerer de to selskapene.

Firmaene nevnt i e-posten leverer sikkerhetstjenester tilknyttet jernbanenettet, hvor Bane NOR mener en kartlegging har avdekket grove brudd på kravene i kontrakten. På bakgrunn av dette oppfordret Bane NOR til en «svartelisting» av de nevnte selskapene og at entreprenørene avstår fra å bruke dem videre.

«Bane NOR vil avvise tilbud fra disse selskapene i kommende konkurranser, og ønsker heller ikke at selskapene benyttes som underleverandører på pågående eller framtidige kontrakter», står det i e-posten, som både Børsen og Byggeindustrien har fått tilgang på.

- Selskapene var ikke selv mottakere av e-postene Bane NOR sendte ut den 2. februar, og hadde heller ikke fått noe forvarsel om de grove anklagene som ble spredt gjennom e-posten, sier Fløisand.

KOMMER KJØRENDE: Det oppstår en skummel hendelse en strømlinje skal fikses på en togskinne. Video: Kameraone. Reporter: Maja Walberg Klev. Vis mer

- Misbruker makt

Advokaten sier de berørte firmaene heldigvis opplever stor støtte fra flere aktører i bransjen, men at flere kunder føler seg presset av Bane NOR.

- Flere av de rammede selskapene føler seg rettsløse i prosessen og er av den oppfatning at Bane NOR misbruker den makten de har som stor monopolaktør.

Bedriftslederen frykter nå for framtida, og at det kan bli vanskelig å skaffe nye kunder dersom han skulle få autorisasjonen tilbake.

- Hvilke konsekvenser kan dette få for de selskapene nevnt i e-posten?

- E-postene er svært skadelig for de rammede selskapene. Kundene deres (leverandører til Bane NOR) blir presset til å skvise ut de små aktørene. Bane NOR er en monopolaktør, så de store selskapene som vil levere tjenester til jernbanemarkedet, har ikke andre kunder. Dermed blir de redde for sine egne kontrakter og egne muligheter til å få oppdrag for Bane NOR om de står opp for bedriftene som er hengt ut, sier Fløisand.

Hun legger til:

- Selskapenes tilgang på arbeid strupes, og hele livsgrunnlaget for selskapet tas fra dem. Det er arbeidsplasser som går tapt.

- Ikke første gang

Bane NOR mener selv at informasjonen i e-posten hadde høy relevans for mottakerene.

- E-posten ble skrevet med formål om å opptre transparent overfor relevante tilbydere. Tilbaketrekkingen av autorisasjoner vil ha en direkte innvirkning på entreprenørenes mulighet til å tilby disse aktørene som underleverandører i framtidige anbudsprosesser, sier Uribarri.

Fløisand, som også er partner i advokatselskapet SANDS og har spesialkunnskap om regelverket med offentlige anskaffelser, hevder at flere selskaper har meldt seg med liknende historier om Bane NOR. Hun har derfor nå bedt om innsyn i relevante dokumenter for å kartlegge omfanget.

- LIVSFARLIG: Overvåkningsbilder fra en britisk jernbaneovergang vekker sterke reaksjoner. Video: Network Rails. Reporter: Jostein Sletten / Dagbladet TV Vis mer

Bane NOR fastholder at de kommer til avvise tilbud fra de fire nevnte leverandørene kommende anbudsrunder i framtida.

Hun hevder at Bane NOR har løpende samhandlet med de aktuelle leverandørene, som også har vært forelagt alle sentrale opplysninger underveis nettopp for å sikre ivaretakelse av rettssikkerhet og kontradiksjon.

- I så alvorlige saker er det naturligvis svært viktig. Prosessen har vært transparent, og Bane NORs holdning til de aktuelle forholdene har hele veien vært kjent for alle involverte, sier konserndirektøren.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer