Europa

Raser etter kaoset: - De hadde én jobb

Flyplassene har ikke forberedt seg godt nok på turisttrykket denne sommeren, mener Ryanair-toppen.

FLYPLASSKAOS: Forsinkelser og kansalleringer har preget ferien. Foto: Bav Media/Shutterstock
FLYPLASSKAOS: Forsinkelser og kansalleringer har preget ferien. Foto: Bav Media/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange har gledet seg til å endelig reise ut på sommerferie etter mer enn to år preget av en brutal pandemi.

Endeløse køer og timer med venting er imidlertid det som har møtt mange reisende på de store flyplassene ute i Europa.

Fly forbanna

Det får finansdirektør i lavprisselskapet Ryanair, Neil Sorahan, til å se rødt. Han kritiserer det han mener er en for dårlig innsats med å rekruttere nok ansatte for å møte passasjer-boomen.

- De hadde én jobb, raser Sorohan ifølge BBC.

Han mener flere regjeringer og flyplasser må holdes ansvarlige for å ikke oppbemanne på riktig måte i forkant av turisttrykket, som var godt varslet.

- Fenomenal sommer

De siste to åra har en turistbransje med brukket rygg ført til ansattflukt på flyplassene. Siden har reisebransjen strevd med å rekruttere, gi opptrening og sikkerhetsklarere nytt mannskap raskt nok til å møte turisttrykket.

Flere flyselskaper har nå blitt anklaget for å ta imot flere bestillinger enn de kan håndtere. Flyplasser har også fått skyts for å sprenge kapasiteten.

Forstyrrelser i lufttrafikkontrollen over hele Europa er «det største problemet», sier Sorohan.

- Du må holde ANSP [leverandører av flynavigasjonstjenester] ansvarlige for dette, og diverse regjeringer ansvarlige for ikke å oppbemanne tilstrekkelig.

- Det samme gjelder selve flyplassene - de hadde én jobb å gjøre, og det var å sørge for at de har nok ansatte og sikkerhetspersonell. De hadde tidsplanene måneder i forveien.

En talsperson for Airport Operators Association (AOA), som representerer de fleste av Storbritannias flyplasser, sier til BBC:

- Det store flertallet av passasjerer rundt om i Storbritannia kommer seg nå på feire med ingen eller minimal forstyrrelse.

- Veldig skjør

Ryanair har, ifølge Sorohan, hatt en «fenomenal sommer» økonomisk sett, med et overskudd på 170 millioner euro fram til slutten av juni.

Selv om Ryanair den siste tida har opplevd økende trafikktall, og høyere inntjening, er de usikre på framtida, skriver Yahoo Fincance.

LOCKOUT: Forbrukerrådet forteller at det er mer enn bare flybilletten som kan bli refundert. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

De advarer nemlig mot en «skjør» gjeninnhenting etter coronapandemien, ettersom både den og krigen i Ukraina truer luftfartsindustrien og folks reiseplaner.

- Gjeninnhentingen inn mot vinteren er veldig skjør, og veldig utsatt for nyheter rundt Covid og Ukraina, sier finansdirektør Neil Sorahan.

I flere land har det vært høyere smittetall og flere sykehusinnleggelser som følge av coronaviruset den siste tida.

- Vi har forhåpninger om at den høye vaksinasjonsgraden i Europa vil gjøre det mulig for fly- og turistindustrien å hente seg helt inn og legge Covid bak oss, men vi kan ikke ignorere farene for nye coronavarianter høsten 2022, sier Ryanair-sjef, Michael O' Leary.

Han sier at omikron-utbruddet før jul i fjor, samt Russlands invasjon av Ukraina i februar, viser hvor skjørt markedet fremdeles er.

For Ryanair er det også svært vanskelig å si hva høsten og vinteren bringer, ettersom folk har lagt om vanene og bestiller reisene sine mye seinere nå enn de gjorde tidligere.

Dermed er det vanskelig for selskapet å si hvor høy etterspørselen er noen måneder fram i tid.

STORM: Et klipp av britiske turister vekker oppsikt etter de stormer ett basseng i Tenerife for å sikre seg seg solsenger. Video: Kameraone Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer