Europa

Raser etter kaoset: - De hadde én jobb

Flyplassene har ikke forberedt seg godt nok på turisttrykket denne sommeren, mener Ryanair-toppen.

FLYPLASSKAOS: Forsinkelser og kansalleringer har preget ferien. Foto: Bav Media/Shutterstock
FLYPLASSKAOS: Forsinkelser og kansalleringer har preget ferien. Foto: Bav Media/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange har gledet seg til å endelig reise ut på sommerferie etter mer enn to år preget av en brutal pandemi.

Endeløse køer og timer med venting er imidlertid det som har møtt mange reisende på de store flyplassene ute i Europa.

Fly forbanna

Det får finansdirektør i lavprisselskapet Ryanair, Neil Sorahan, til å se rødt. Han kritiserer det han mener er en for dårlig innsats med å rekruttere nok ansatte for å møte passasjer-boomen.

- De hadde én jobb, raser Sorohan ifølge BBC.

Han mener flere regjeringer og flyplasser må holdes ansvarlige for å ikke oppbemanne på riktig måte i forkant av turisttrykket, som var godt varslet.

- Fenomenal sommer

De siste to åra har en turistbransje med brukket rygg ført til ansattflukt på flyplassene. Siden har reisebransjen strevd med å rekruttere, gi opptrening og sikkerhetsklarere nytt mannskap raskt nok til å møte turisttrykket.

Flere flyselskaper har nå blitt anklaget for å ta imot flere bestillinger enn de kan håndtere. Flyplasser har også fått skyts for å sprenge kapasiteten.

Forstyrrelser i lufttrafikkontrollen over hele Europa er «det største problemet», sier Sorohan.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.