Nesten hvor hen du ser på Skudeneset Gaard er det enten vinflasker, tomme eller fulle, eller drueklaser å se, skal vi tro vinbonde Erik Lindås.
- Vi driver en vingård, det sier seg selv, sier han til Børsen.
Det gjør jobben med å legge ut bilder og tekst på gårdens hjemmeside og sosiale medier-profiler vanskelig. I Norge er det nemlig strengt forbudt å reklamere for alkohol, og det gjelder også i sosiale medier.
Lindås har kontinuerlig dialog med Helsedirektoratet om det gården skriver på de ulike nettplattformene. Hva som er lov å skrive, og hva som ikke er lov, er ikke lett å forstå seg på, mener Lindås.
- Tungvint
Et av eksemplene han trekker fram er da han skrev en humoristisk tekst på hjemmesidene deres, med blant annet formuleringen «vinen oppfører seg eksemplarisk på biltur». Det måtte han fjerne.
Et bilde av Lindås, kona hans og en vinbonde som var på besøk fra Frankrike, som drikker vin, måtte de ta bort.
Et bilde av hunden deres som løper langs drueklaser i drueåkeren var ikke greit.

Brøt alkoholreklameloven: - Blir for dumt
Da de la ut en post for å takke en gjeng som hadde hjulpet dem med å høste druer, fikk de påpakning.
- Det er helt horribelt. Det er en lov som ikke virker mot det den skal virke mot. En forutsetning for en lov må være at den skal ha effekt. At jeg har bilder av drueplanter på hjemmesida vår, det tror jeg ikke genererer økt alkoholbruk, sier vinbonden oppgitt.
Han mener alkoholloven er umoderne, og ikke tilpasset dagens mediebilde.
- Det oppleves urettferdig og tungvint. Vi bruker veldig mye tid på dette. Vi prøver ikke i det hele tatt å fremme det vi gjør for å øke alkoholbruk, men vi har lyst til å fortelle hva vi holder på med, sier han.
- Vanskelig å forstå
Tirsdag denne uka var det frist for å levere inn høring til en ny forskrift om mulige gebyrer for brudd på alkoholloven til Helse- og omsorgsdepartementet.
NHO Mat og Drikke, Bryggeriforeningen (BROD) og Vin- og brennevinsleverandørenes forening (VBF) har gått sammen om et høringssvar.
De er klar i sin tale: Regelverket må klargjøres og moderniseres.
- Mediebildet endrer seg, men vi har et regelverk som ikke har fanget det opp. Regelverket er for vanskelig å forstå, og for lite tilpasset. Det blir for mye skjønnsmessige vurderinger om hva som er greit og ikke, og det er vanskelig å gjøre ting riktig, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke til Børsen.

Trues med bøter: - Helt søkt
Han forteller at de støtter reklameforbudet, men at de ønsker en tydeliggjøring av det.
- For mange små bedrifter er det også viktig å gjøre det godt i utenlandske markeder. Norge er også opptatt av at vi skal kunne eksportere mat- og drikke-tradisjoner, og da må regelverket ta høyde for at de skal kunne gjøre det, sier han.
- Ingen planer om liberalisering
Helsedirektoratet, som utøver alkoholloven, viser til at deres nettsider forklarer hva som er lov å informere om, og også hva man kan dele i sosiale medier.
- Utgangspunktet for regelverket er at all alkoholreklame er forbudt, men det er gitt noen begrensede unntak fra hovedregelen. Dersom man ønsker å benytte seg av noen av unntakene, for eksempel om produktinformasjon på hjemmesider, er det viktig å sette seg godt inn i regelverket, sier avdelingsdirektør Øyvind Giæver til Børsen.
- Direktoratet mener at en moderne mediehverdag med mer effektive reklamekanaler, for eksempel sosiale medier, ikke i seg selv skulle tilsi at alkoholreklameforbudet burde liberaliseres. Dette er imidlertid spørsmål som regjering og Storting er de nærmeste til å ta stilling til.
Statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt, skriver i en e-post til Børsen at regjeringen ikke kommer til å endre alkoholloven med det første.

Kaosscener: - Aldri hatt før
- Reklameforbudet er et viktig virkemiddel for å begrense alkoholkonsumet i befolkningen, og dermed også omfanget av skader og problemer knyttet til alkoholbruk. Denne regjeringen ønsker å videreføre en restriktiv tobakks- og alkoholpolitikk, og har ingen planer om å liberalisere lovverket, skriver han.
Bjørkholt mener reklameforbudet er vel så viktig med framveksten av sosiale medier.
- Sosiale medier er en ny kanal for markedsføring, der du kan nå mange med informasjon, uten at de har oppsøkt informasjonen selv. Alkoholloven og reklameforbudet er viktig av hensyn til folkehelsa, og dette står fast, skriver han, og fortsetter:
- Tilsynsmyndigheten må gjøre helhetlige og skjønnsmessige vurderinger. Der man føler seg urimelig behandlet, kan man klage.