Raser mot coronakrav: - Absurd!

Folketeateret må betale tilbake 60 000 kroner fordi Skatteetaten mener de ikke måtte stenge i fjor vår. - Utrolig tåpelig, smeller det fra Anette Trettebergstuen (Ap).

STENGT: Folketeateret har fått et tilbakebetalingskrav fra Skatteetaten, som mener at de ikke var helt stengt i fjor vår. Foto: NTB
STENGT: Folketeateret har fått et tilbakebetalingskrav fra Skatteetaten, som mener at de ikke var helt stengt i fjor vår. Foto: NTB Vis mer
Publisert

I en post på Facebook på mandag gikk direktør i Folketeateret Knud Dahl ut mot Skatteetaten i et innlegg på Facebook.

Der skriver han at teateret har mottatt krav fra Skatteetaten om tilbakebetaling av drøyt 60 000 kroner av støtten de fikk i mars/april i fjor fra kompensasjonsordningen for næringslivet.

«De antyder i kravet at vi har gitt feil opplysninger, da vi har krysset av for at vi var stengt i perioden. De hevder nemlig at vi ikke var stengt, og derfor kun hadde krav på 80 prosent dekning av faste kostnader og ikke 90 prosent», skriver Dahl.

Sjokkert

Han skriver videre i Facebook-posten at han ikke kunne forstå kravet, da de rent faktisk var stengt, men at han fikk følgende tilbakemelding av Skatteetaten:

«Dere var ikke stengt, riktignok var det forbudt å gjennomføre kulturarrangementer der personer fysisk møtes, men selve teateret var altså ikke stengt på samme måte som f.eks. barer og frisører var».

Børsen har vært i kontakt med Dahl, som på nåværende tidspunkt ikke ønsker å kommentere ytterligere.

Skatteetaten har også varslet at de vurderer å ilegge Folketeateret en sanksjon på ytterligere 30 prosent, da de skal vurdere om de har utvist grov uaktsomhet. De har derfor bedt Folketeateret redegjøre for hvorfor de har oppgitt uriktige opplysninger.

«For en sjelden gangs skyld blir jeg faktisk sjokkert over dumskapen. Hvor mye skal egentlig gå feil og hvor mange inkompetente mennesker trengs, for at denne typen idioti slipper gjennom offentlig forvaltning og faktisk sendes ut til en korona-rammet kulturbedrift», tordner Dahl.

Skatteetaten er forelagt Dahls kritikk og viser til at de foreholder seg til forskriften, som er vedtatt av Finansdepartementet. Les hele tilsvaret lenger ned i saken.

- Utrolig tåpelig

Dahl får støtte fra Arbeiderpartiets kulturpolitiske talsperson, Anette Trettebergstuen, som sier hun ble veldig overrasket da hun leste Facebook-posten til Dahl.

Hun forklarer at hun hadde den samme runden med kulturminister Abid Raja i oktober, den gang fordi kinoene hadde fått den samme beskjeden som Folketeateret nå har fått, nemlig at de kunne holdt åpent.

- Skatteetaten mente at de ikke var stengt. De skrev også at de kunne hatt vanlig drift, altså vist film uten publikum. Det er svært oppsiktsvekkende når helsemyndighetene stenger for kultur og Skatteetaten sa at det hadde de ikke gjort, sier Trettebergstuen til Børsen.

- De skrev da at de kunne hatt åpent uten gjester, og det er med respekt å melde helt utrolig tåpelig.

- Forvirrende

Hun mener det er like dumt som å si at frisørene ikke hadde trengt å være permittert, men at de kunne vært på jobb uten å klippe hår.

- Alle skjønner hvor absurd det er, sier Trettebergstuen.

Hun har nå sendt et skriftlig spørsmål til finansminister Jan Tore Sanner og kulturminister Abid Raja, der hun viser til spørsmålet fra i høst og ber kulturministeren vurdere «hvordan han mener tiltaket treffet et kulturliv i krise».

- Det er tydelig at vi må ha en ny runde. Helsemyndighetene stenger kulturarrangementer, så mener finansdepartementet at de ikke har stengt. Det er svært forvirrende, sier Trettebergstuen.

I høst viste finansministeren til at grunnen til at foretak innen kulturlivet og idretten «ikke anses som stengt ned av staten i kompensasjonsordningen for næringslivet, er at det ikke er et forbud som direkte pålegger enkelte aktører å stenge, og at det er etablert en særskilt kompensasjonsordning for bortfall av inntekter fra de konkrete arrangementene som er forbudt (arrangørordningen)».

Kulturliv ikke stengt av myndigheter

Skatteetaten har blitt forelagt kritikken fra Dahl, og understreker i sitt tilsvar til Børsen at de uttaler seg på generelt grunnlag.

De viser til at det er staten selv som har definert hvilke foretak som ble stengt ned av staten. Disse kompenseres med 90 prosent. Øvrige foretak, som ikke kom inn under disse bestemmelsene, kompenseres med 80 prosent.

- I denne kategorien finner du for eksempel aktører innen kultur og idrett, samt en rekke andre foretak i norsk næringsliv, sier seksjonssjef Hanne Kjørholt i juridisk avdeling i Skatteetaten.

Hun påpeker at regler og vilkår for kompensasjonsordningen har vært tilgjengelig i søkeportalen hele veien.

- Vi forstår likevel at enkelte foretak kan ha oppfattet at de var myndighetsstengt og dermed berettiget til et høyere tilskuddsnivå enn de var, sier Kjørholt, og fortsetter:

- Regelverket er klart på at aktører innfor kulturlivet ikke kan motta 90 prosent støtte og derfor må tilbakebetalingskrav opprettholdes.

Hun framholder likevel at tilskuddsordningen gjaldt for en periode der det var vanskelig for de næringsdrivende, og at det ikke kan utelukkes at det lettere kan skje feil enn ellers.

- I etterkontrollene som nå gjennomføres vil det dette vektlegges i vurderingen når det gjelder eventuell ileggelse av sanksjoner, sier Kjørholt.

Forståelse fra minister

Finansminister Jan Tore Sanner viser til at man i kompensasjonsordningen valgte å differensiere mellom dem som ble lovpålagt stengt og de som mistet omsetning som følge av smitteverntiltak eller at kundene holdt seg hjemme.

- Vi er klar over at de som mistet kundene sine, kunne oppfatte seg som nedstengt av staten, men dette ble godt opplyst i søkeportalen, sier Sanner til Børsen.

Han sier at fordi man ønsket å få pengene ut raskt, valgte man en automatisert løsning, der man var avhengig av at søkerne krysset riktig av i portalen.

I ettertid kan man se at en del har krysset av feil, og derfor må de naturlig nok tilbakebetale litt av støtten, sier Sanner.

- Jeg har stor forståelse for at skillet mellom dem som var nedstengt av staten og de som mistet omsetningen av andre grunner, kan oppleves som urettferdig. Vi så raskt at dette ikke var hensiktsmessig og fjernet derfor denne forskjellsbehandlingen allerede fra mai, sier Sanner.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer