Da Terje Westby skulle ta med seg familien på helgetur fra Tromsø til Harstad nylig, startet han med å undersøke billettprisen på hurtigbåten mellom de to byene i nord.
Da han så at det for en familie på fem kom på hele 4774 kroner, ble han sjokkert.
- Dette er en katastrofe for familier og andre reisende i regionen, sier han til avisa Nordlys, som først omtalte saken.
Til Børsen utdyper han:
- Det er mange priser som øker om dagen, så det må man bli vant til. Men dette var for dyrt.
- Ironisk
Han sammenlikner det med et minicruise fra Oslo-København-Oslo, som ifølge ham ville ha kostet 2690 kroner for familien på fem.
- Vi er ikke i den verste situasjonen, og har en helt ok familieøkonomi, men jeg skulle gjerne ha sett at det var billigere. Turen tar tre timer en vei, så jeg kan ikke skjønner hvorfor danskebåten skal være billigere, sier han.

Westby og familien hadde egentlig bestemt seg for å kjøre bil til Tromsø i stedet for å ta båten, på grunn av den høye prisen. Men på grunn av en feil på bilen måtte de ta båten likevel.

Sterkeste på over en måned
- Det var litt ironisk. Kanskje det var karma fordi jeg kritiserte dem i avisa Nordlys? Det kostet i alle fall skjorta, sier han og ler.
Mange nordmenn velger å reise i Norge denne sommeren, både på grunn av den historisk svake krona og prisøkninger generelt. Men ferie innenfor Norges grenser koster også penger.
Westby syns likevel det er mest synd på studenter og pendlere i nord.
- Buss er ikke et fullverdig alternativ for en helgetur, fordi det tar seks timer. Det er synd, sier Westby.

Slår tilbake etter Freia-stikk: - Ikke riktig
- Har på langt nær overskudd
Daglig leder i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones, forteller at prisene har vært på samme nivå som de er på nå i mange år, og at de ikke har økt prisene.
Flere av de store fergeselskapene varslet allerede i fjor at de måtte øke billettprisene på grunn av økte drivstoffpriser.
- Prisene blir behandlet i fylkesrådet, det er de som har fastsatt prisen, sier han til Børsen.
- Hva går pengene til?
- De går til å dekke kostnadene vi har til å drive hurtigbåten. De dekker ikke kostnadene vi har, resten blir finansiert av fylkeskommunen. Nå opplever vi sterk prisvekst på drivstoff og høyere rentenivå, som driver kostnadene enda mer i været, sier han.

NHO advarer: - Høy prisvekst framover
- Forstår du at Westby syns det er dyrt med nesten 5000 kroner for en familie på fem?
- Det er ikke uforståelig at han reagerer, det er ikke det. Men når det er sagt så får vi ikke mange henvendelser som dette. Vi ser også at passasjerveksten har tatt seg opp etter pandemien.
- Han sammenlikner det med danskebåten, som ville vært billigere - hva syns du om det?
- Vi driver ikke kommersielt. Vi har på langt nær noe overskudd. Vi har også fått større og flottere båter, som vi har fått veldig positiv tilbakemelding på fra våre reisende.