Gucci x Adidas-kolleksjonen

Raser mot lekk luksusparaply

Gucci og Adidas selger en paraply til over 12 500 norske kroner. Det er bare ett problem - den er ikke vanntett.

IKKE VANNTETT: - Merk deg at denne paraplyen ikke er vanntett, og bare er ment til solbeskyttelse eller pynt, skriver Gucci på sine nettsider. Foto: Gucci
IKKE VANNTETT: - Merk deg at denne paraplyen ikke er vanntett, og bare er ment til solbeskyttelse eller pynt, skriver Gucci på sine nettsider. Foto: Gucci Vis mer
Publisert

En luksusparaply lansert av motehuset Gucci i samarbeid med Adidas har fått sosiale medier til å koke.

Paraplyen er lagt ut for den nette sum av 11 100 yuan i Kina, noe som tilsvarer nesten 16 000 norske kroner.

- Er ikke vanntett

Nå har paraplyen gått viralt på den sosiale plattformen Weibo, fordi den rett og slett ikke er vanntett. Det skriver den britiske kringkasteren BBC.

- Merk deg at denne paraplyen ikke er vanntett, og bare er ment til solbeskyttelse eller pynt, skriver Gucci selv på sine nettsider.

Paraplyen er en del av en samarbeidskolleksjon mellom Gucci og Adidas, som blir promotert på internett i forkant av lanseringen den 7. juni.

Paraplyen - eller parasollen - ser også ut til å være til salgs i Europa, der den er lagt ut til den nette sum av 1290 dollar, eller litt over 12 500 kroner.

140 millioner visninger

I Kina derimot, skal parasollen først ha blitt markedsført som en paraply. Seinere skal Gucci x Adidas ha skiftet til en mer omfattende betegnelse på mandarin, ifølge finansnettstedet Bloomberg.

Nå går en emneknagg med henvisning til paraplyen viralt på Weibo, med mer en 140 millioner visninger så langt.

Røft oversatt blir den seende slik ut:

#SamarbeidsParaplyenSomSelgesFor11100YuanErIkkeVanntett

DESIGNERSKO: Fotballspiller Memphis Depay har nok av penger i banken, noe hans luksuriøse livsstil gjenspeiler. Video: Rødt Kort / Memphis Dempay. Vis mer

En Weibo-bruker kaller paraplyen en «veldig stort, men ubrukelig moteuttrykk», ifølge BBC.

- Så lenge jeg er fattig, vil de ikke lure meg til å betale for denne, skriver en annen.

- Et tilbehør i hverdagen

Også i vestlige sosiale medier har paraplyen nå begynt å få hard medfart.

Overfor det kinesiske magasinet Caijing sier en talsperson for Gucci at produktet «ikke anbefales til bruk som en vanlig paraply».

- Den har god samlerverdi, og er velegnet til bruk som et tilbehør i hverdagen, tilføyer vedkommende.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer