SAS-streiken:

Raser mot millionlønn: - Hyklersk

Toppsjefen for streikerammede SAS kritiseres for millionlønn og bonushistorikk.

STREIK: Konsernsjef i SAS Anko van der Werff raser etter at det nå blir pilot-streik. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

STOCKHOLM/OSLO (Dagbladet): - Jeg tenker at dette viser en hyklersk og dobbeltmoralsk holdning, som jeg synes er nesten utrolig å lese - når vi vet bakgrunnen hans, sier Erling Borgen til Børsen.

Han er blant annet journalist, samfunnsdebattant og professor i samfunnskritisk dokumentarisme. Borgen var tidligere NRKs korrespondent i Latin-Amerika.

- HYKLERSK: Erling Borgen mener at SAS-direktør Anko van der Werff er dobbeltmoralsk i sine uttalelser i forbindelse med streiken. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
- HYKLERSK: Erling Borgen mener at SAS-direktør Anko van der Werff er dobbeltmoralsk i sine uttalelser i forbindelse med streiken. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB Vis mer

Borgen reagerte kraftig da han så van der Werffs pressekonferanse utenfor Næringslivets hus i Stockholm, rett etter at pilotstreiken var et faktum mandag denne uka.

- Patetisk

- Det var patetisk å se SAS-sjefen sutre og rase over at partene ikke klarte å bli enige, skrev Borgen på sin Facebook-side.

Til Børsen sier han at dersom van der Werff er interessert i å redde selskapet, burde han gå foran med et godt eksempel ved å redusere lønna og donere deler av bonusen han fikk med seg fra den forrige jobben.

- Hvis han ikke gjør det, sitter han igjen med null troverdighet. Da var det bare krokodilletårer jeg så på TV, mener Borgen.

Han mener at van der Werff har en tvilsom bonushistorie, og at nederlenderen fikk millionbonus som toppsjef for det colombianske flyselskapet Avianca «mens de var på konkursens rand midt under pandemien».

Bonushistorikk

Umiddelbart etter at pilotstreiken var et faktum, hevdet fagforeningslederne at det bare har vært «skinnforhandlinger», og at SAS-ledelsen har styrt mot et brudd. Streiken er en brekkstang i prosessen med å søke konkursbeskyttelse, hevdes det blant annet.

For Anko van der Werff er en slik rettsprosess uansett kjent terreng.

Som konsernsjef i Avianca fra 2019 til 2021, søkte han i mai 2020 om konkursbeskyttelse etter USAs «Chapter 11»-ordning. Da var bakteppet corona-pandemien og krisen den skapte.

Mens flere tusen Avianca-ansatte ble sparket under prosessen, fikk toppledelsen en bonus på flere titalls millioner kroner.

Ifølge Dagens Næringsliv var Anko van der Werffs andel av denne på hele 3,7 millioner dollar. Det tilsvarer 37 millioner kroner etter dagens kurs, noe som ble tema da han fikk jobben i SAS.

- Det er naturlig at et selskap som er i en krisesituasjon lager en bonus for å holde på ledelsen gjennom en krise, sa SAS' styreleder Carsten Dilling om Avianca-bonusen da han signerte van der Werff til en årslønn på 12,5 millioner kroner og 5 millioner i pensjon.

- Uten bonus

Det er et lønnsnivå som får pilotleder Jan Levi Skogvang til å etterspørre hvilke kutt SAS-ledelsen selv har tenkt å stå for.

- Det er ansatt en ledelse, men vi har ingen ledere i SAS, sier Skogvang i en pressemelding fra Parat.

Han mener hverken konsernsjefen eller andre ledere i selskapet har gått foran for å vise vei.

- I sommer har SAS-ledelsen kansellerte over 4000 flygninger og skylder på crew og fly leveranser. Sannheten er at SAS har mer crew og fly tilgjengelig enn noen gang. Mer enn 400 piloter går fortsatt arbeidsledig og SAS har kvittet seg med 737-flåten i et langt høyere tempo enn først planlagt, sier han videre.

SAS-STREIK: Hotellkonge Petter Stordalen sier han synes det er ufattelig leit at ting har blitt som de har blitt i SAS. Video: Expressen. Reporter: Daniel Ingmo Vis mer

Skogvang mener konsekvensen av dette er lav kapasitet og en manglende evne til å utnytte tilgjengelige ressurser.

- 4000 flygninger tilsvarer noe slikt som 700 000 potensielle billetter og dermed tapte milliardinntekter. Alt dette får ingen konsekvenser for ledelsen, men de dytter problemet over på oss ansatte, mener han.

Han understreker at pilotene gikk med på kostnadskutt verdt 600 millioner kroner i året, før forhandlingene brøt sammen.

Pressesjef i SAS, Tonje Sund, kontrer ved å understreke at «ledelsen har lagt fram en plan for å gjøre SAS konkurransedyktig, den staker ut retningen for selskapets framtid.»

- Det her handler om SAS overlevelse. Deres (pilotenes, red.anm.) forslag har ikke vært tilstrekkelig omfattende for å kunne sikre en framtid for SAS, og SAS kan ikke skrive under på en avtale som ikke sikrer fremtidig konkurransedyktighet. Det er et spørsmål trygghet for alle ansatte, ikke bare pilotene, sier hun til Børsen.

- Uten bonus

Tall skogvang selv legger fram viser til at toppsjef Anko van der Werff har en lønn på minumum 12,5 millioner, i tillegg til nær fem millioner til pensjon.

- Til sammen har Anko von der Werff en utbetaling på over 17 millioner kroner i året, og han har tydeligvis ingen planer om å bidra med lønnskutt, hevder Skogvang, før han fortsetter:

- Tvert imot er det grunn til å tro at han sikter mot en bonus for å kutte våre lønninger. Midt under pandemien, i 2020, fikk han 30 millioner i bonus fra Avianca. Hva han tenker å hente av bonuser fra SAS gjenstår å se, sier Skogvang.

Svaret på dette er null, ifølge SAS-toppsjefen selv.

På spørsmål fra Børsen om bonuser knyttet til spareprogrammet SAS forward eller til prosessen med å søke konkursbeskyttelse, sier van der Werff at han ikke har noen form for bonus:

- Det har jeg ikke. Min kompensasjon er uten bonus og uten langvarige insentivprogrammer (resultatorientert bonus, gjerne knyttet til oppnåelse av definerte mål, red.amn.) svarte van der Werff etter pressekonferansen i SAS' hovedkvarter i Stockholm tirsdag.

- På samme måte som alle andre ansattgrupper bidrar også ledelsen til SAS forward. Lønn til ledelsen er et spørsmål styret tar en avgjørelse på, følger SAS' pressesjef Tonje Sund opp overfor Børsen.

Taper 100 millioner daglig

SAS selv anslår at 30 000 passasjerer rammes hver dag etter at 900 piloter ble kastet ut i streik mandag.

Bruddet kom over fem og et halvt døgn på overtid av den opprinnelige oppsatte fristen, noe som innebærer en meklingsinnspurt på tre lange uker med pilotforeninger fra Norge, Sverige og Danmark i samme rom.

Den vaklende flykjempen står nå midt i det analytikere mener er «selskapets mest alvorlige krise noensinne».

To år med coronakrise og ni kvartaler på rad med solide underskudd, har bidratt til å bygge opp en astronomisk gjeld i selskapet.

Så kommer pilotstreiken som styreleder Carsten Dilling overfor Børsen anslår til over 100 millioner kroner hver dag.

Tirsdag ble det kjent at SAS og enkelte datterselskaper i USA har søkt om konkursbeskyttelse.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer