Coronakrisa for luftfarten:

Raser mot regjeringen: - En skandale

Norsk luftfart hadde håpet på milliarder i krisehjelp. I stedet får de nå vekslepenger, tordner Norsk Flygerforbund.

FORTVILER: En nær samlet næring fortviler over at regjeringen nok en gang dropper en egen kompensasjonsordning for norsk luftfart. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
FORTVILER: En nær samlet næring fortviler over at regjeringen nok en gang dropper en egen kompensasjonsordning for norsk luftfart. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Et gedigent mageplask», sier Senterpartiet. «En skandale», tordner Flygerforbundet. «Total mangel på forståelse», mener LO. «For seint og for lite», sier en fortvilt toppsjef i SAS.

Reaksjonene har på ingen måte latt vente på seg etter at regjeringen i dag la fram sine nye krisetiltak for flybransjen, som er brutalt rammet av coronapandemiens lammende effekt på reiselivet.

- Dette er en skandale. Regjeringen holder både luftfartsansatte og Stortinget for narr, freser Yngve Carlsen.

Som forbundsleder i Norsk Flygerforbund er han sjokkert over at regjeringen heller ikke i dag la fram en egen kompensasjonsordning for den kriserammede luftfarten.

- At regjeringen viser så lite respekt for Stortingets vedtak, og sier at det ikke er nødvendig med en kontantkompensasjonsordning i revidert nasjonalbudsjett, som tar hensyn til de enorme tapene næringen er påført til nå, er nesten ikke til å tro, fortsetter han.

SINT: Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund er mildt sagt misfornøyd med regjeringens kriseløsning for norsk luftfart. Foto: Heiko Junge / NTB
SINT: Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund er mildt sagt misfornøyd med regjeringens kriseløsning for norsk luftfart. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer

- Puslete

For en samlet flybransje, med støtte fra både LO, NHO og Stortinget, har bedt regjeringen om å få på plass en egen kompensasjonsordning for næringen.

Da finansminister Jan Tore Sanner la fram regjeringens reviderte nasjonalbudsjett tirsdag, var fasit en helt annen:

  • Flyselskapene skal inngå i den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet.
  • Maksimal støtte per selskap er begrenset til ti millioner euro totalt. Flyselskapene kan søke med effekt fra mars i år.
  • Flyselskapene kan søke støtte fra lønnsstøtteordningen, som gjelder fra mars 2021. Ordningen innebærer at kriserammede foretak kan få støtte per ansatt for ansatte som de tar tilbake fra permittering.
  • Regjeringen foreslår 10 mill. kroner til ettårig kompetanseløft for luftfarten.

Carlsen er dypt skuffet over at regjeringen har besluttet å legge luftfart inn i den generelle kompensasjonsordningen, uten tilbakevirkende kraft. Han viser til at næringen har skissert behov for en ordning på minst fire milliarder kroner, mens støtten er begrenset til ti millioner euro.

- Da blir dette ganske puslete, fortsetter han.

- Ekstremt hardt rammet

Også SAS er «skuffet og overrasket» over regjeringens grep.

- Bransjen er ekstremt hardt rammet av pandemien, men er så langt likevel holdt utenfor kompensasjonsordningene, sier konserndirektør i SAS, Kjetil Håbjørg, i en uttalelse.

SKUFFET: Norgessjef og konserndirektør i SAS, Kjetil Håbjørg. Foto: SAS
SKUFFET: Norgessjef og konserndirektør i SAS, Kjetil Håbjørg. Foto: SAS Vis mer

Selv om han mener det er positivt at regjeringen erkjenner behovet for en kompensasjonsordning, er han ikke fornøyd med hjelpen de kommer med.

- Det kommer for seint og det kommer for lite. Vi forutsetter at Stortinget gjør om forslaget, slik at ordningen vil gjelde fra krisens start og i større grad reduserer de økonomiske tapene som en direkte følge av myndighetenes reiserestriksjoner, sier han.

- En finger rett i ansiktet

Fra opposisjonen på Stortinget er Senterpartiet blant dem som går hardest ut mot regjeringen tirsdag.

- Et gedigent mageplask, sier partiets finanspolitiske talsperson Sigbjørn Gjelsvik, som mener kompensasjonen bare er småpenger.

- Det er en finger rett i ansiktet på en hardt rammet bransje. Det er ingen kompensasjon for det året som ligger bak oss, og bare småpenger for perioden framover, sier han til NTB.

LYDFIL: Dette er deler av et langt lydopptak fra basesjefer i Wizz Air, som diskuterer hvilke «råtne epler» i firmaet som skal få sparken. Video: Jeanette N. Vik / Dagbladet TV Vis mer

Gjelsvik reagerer også på at regjeringen foreslår å sette den lave momssatsen for kultur, transport og reiseliv tilbake til 12 prosent fra 1. oktober. Satsen har vært senket til 6 prosent under pandemien.

- Vi mener det er helt feil overfor en reiselivsbransje som i lang tid framover kommer til å merke store konsekvenser av pandemien, sier han.

- Ikke overraskende

LO-leder Peggy Hessen Følsvik gikk i Børsen hardt ut mot regjeringen i forkant av dagens framleggelse, og sa at alt annet enn en egen kompensasjonsordning ville være en skandale. Nå konstaterer hun nettopp det.

- At det fortsatt ikke kommer støtte som treffer for luftfarten er dessverre ikke overraskende med denne regjeringen, men like fullt en skandale, sier Følsvik i en uttalelse tirsdag ettermiddag.

UTÅLMODIG: LO-leder Peggy Hessen Følsvik, her i samtale med Ap-leder Jonas Gahr Støre, krever at regjeringen får på plass en kompensasjonsordning for luftfarten. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
UTÅLMODIG: LO-leder Peggy Hessen Følsvik, her i samtale med Ap-leder Jonas Gahr Støre, krever at regjeringen får på plass en kompensasjonsordning for luftfarten. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Bare i flyselskapene er halvparten av de ansatte arbeidsledige, og de som er igjen er stort sett permitterte, sier LO-toppen.

- Regjeringen viser en total mangel på forståelse for den enorme krisa luftfart faktisk står i. Mangelen på kontantkompensasjon betyr at svært mange ikke vil ha en jobb å gå tilbake til etter krisa, fortsetter LO-lederen.

Ventet på Norwegian

Regjeringen har fra start vært tydelige på at de ikke kommer til å vurdere en kompensasjonsordning for de norske flyselskapene, før Norwegian er i mål med sin rekonstruksjonsprosess.

«Dette vil være nødvendig for å ivareta Stortingets krav om at kompensasjon fra staten ikke går til selskapets kreditorer», har regjeringen tidligere uttalt.

- De (Norwegian, red.anm.) kunne ikke komme med. Men her har regjeringen vært så opptatt av den syke kua i båsen, at man risikerer at de friske dør, sier Carlsen.

NORWEGIAN: Tidligere konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, er fornøyd med hvordan han arvtakere har jobbet under coronakrisen. Video: Lars Eivind Bones. Reporter: Nicolai Eriksen Vis mer

Han viser til at de andre selskapene har akseptert regjeringens argumenter om at man ikke kunne risikere at norske skattebetaleres penger skulle gå til utenlandske kreditorer og at man ikke ønsket å vanskeliggjøre for Norwegians rekonstruksjonsprosess.

- Men når denne nå er sluttført og det nå er en emisjon på gang, med sluttstrek i mai, så vil det være helt naturlig av regjeringen å komme med en ordning hvor man kompenserer selskapene for en prosentuell del av tapene de har hatt fra starten av pandemien. Det er nettopp dette som er det store ankepunktet.

- Helsvart

- Hva mener du konsekvensene vil være, dersom en slik ordning ikke kommer på plass?

- Konsekvensene er i verste fall at vi mister norsk luftfart, med den unike kompetansen og arbeidskraften vi besitter. I pandemiåret 2020 var tapene for de tre norske flyselskapene på totalt 33 milliarder kroner. Når de fortsetter å tape en milliard i måneden, så er det åpenbart at pengene vil ta slutt.

Han viser til at mye tyder på at vi går inn i nok en sommer med begrensede muligheter til å reise med fly.

- Hvis de mister denne sommeren og 2021 blir like helsvart som i fjor, så risikerer vi at hele næringen velter. Det er oppsiktsvekkende at regjeringen ikke forstår det.

Norwegian opplyser overfor Børsen at de ikke ønsker å kommentere saken før de har sett nærmere på regjeringens forslag.

Dette sier regjeringen:

I regjeringens vurdering av om det bør opprettes en særskilt kompensasjonsordning for flyselskap, konkluderes det med at «det norske rutetilbudet ivaretas av markedet og flyrutekjøp, og det er ikke nødvendig med en egen kompensasjonsordning for å ivareta rutetilbudet.»

Regjeringen mener videre at en kompensasjonsordning ikke kan «målrettes på samme måte som rutekjøp, og er derfor heller ikke egnet til å sikre et gitt rutetilbud eller arbeidsplasser. Midlene ville trolig heller tilfalle eiere og kreditorer gjennom reduserte tap. Det er uklart hva det norske samfunnet ville få igjen for en slik ordning.»

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer