Helseminister Bent Høie:

Reagerer: - Blir mistenksomme

Mener det er problematisk at helseministeren poserte med Kvikk Lunsj og Bergans - sponsorer av organisasjonen ektemannen leder, Den Norske Turistforening. Ekteparet avviser kategorisk påstander om produktplassering.

- VET HVA HAN GJØR: Helseminister Bent Høie og ektemannen Dag Terje Klarp Solvang poserer med sponsorer av DNT, som Solvang er toppsjef i. Foto: Skjermdump Instagram.
- VET HVA HAN GJØR: Helseminister Bent Høie og ektemannen Dag Terje Klarp Solvang poserer med sponsorer av DNT, som Solvang er toppsjef i. Foto: Skjermdump Instagram. Vis mer
Publisert

I påsken stilte helseminister Bent Høie og ektemannen Dag Terje Klarp Solvang opp i en lengre reportasje i ukebladet Hjemmet.

Reportasjen på seks sider ble også publisert i Her og Nå og på Klikk.no.

På ett av oppslagsbildene poserer de to ikledd klær fra Bergans. Høie holder en sjokolade av typen Kvikk Lunsj i hånda, mens ektemannen holder et par ski med Kvikk Lunsj-logo.

Sponsorer

Både Bergans of Norway og Kvikk Lunsj-selskapet Mondelez er sentrale sponsorer av Den Norske Turistforening. Der er Høies ektemann øverste sjef.

DNT fikk i 2019 inn 18,9 millioner kroner på samarbeidsavtaler med Bergans, Kvikk Lunsj-selskapet Mondelez og ni andre partnere, ifølge DNTs årsrapport, skriver Stavanger Aftenblad som først omtalte saken.

- Produktplassering

Klarp Solvang har også delt bildet på sin personlige Instagram-konto, der det i skrivende stund har over 1300 likerklikk. Høies ektemann la til #Kvikklunsj og #bergansofnorway i bildeteksten.

«Stilig! Med skikkelig «Product placement» for Kvikk Lunsj», kommenterer John Peter Hernes i Stavanger Høyre.

Overfor Aftenbladet hevder Hernes at kommentaren ikke var ment på alvor.

- Det var bare en spøk. Det var et veldig flott bilde av den norske påsken, Kvikk Lunsj og dem, sier Hernes til Aftenbladet.

Høie og Solvang avviser overfor Aftenbladet at det dreier seg om bevisst produktplassering.

- Neppe tilfeldig og uskyldig

Professor i markedsføring ved Universitetet i Tromsø (UiT), Kåre Skallerud, sier til Børsen at han mener det «neppe er så tilfeldig og uskyldig som de skal ha det til».

Han sier at selv om Høie ikke nødvendigvis kjenner til alle DNTs sponsorer, kan man forvente at Klarp Solvang vet hva han gjorde.

- Kommentaren på Instagram viser tydelig at det er en tanke og innsats bak, sannsynligvis fra Klarp Solvangs side, mener Skallerud.

Han påpeker at Kvikk Lunsj-ski ikke er spesielt utbredt. De «indikerer at det ligger en bevisst innsats og iscenesetting bak», mener han.

- De er ikke en helt naturlig rekvisitt. Derfor blir vi mistenksomme og begynne å resonnere over hvorfor spesielt Kvikk Lunsj er så tydelig vist, man tenker «dette kan da ikke være tilfeldig», sier Skallerud til Børsen.

Han legger til at dette for alle praktiske formål derfor framstår som en god produktplassering, men at eierne av merkevarene neppe er direkte involvert. Likevel er effekten merkbar, tror han.

- Jeg regner med at både Bergans og Kvikk Lunsj sine eiere har smilt fra øre til øre av dette og det påfølgende mediefokuset.

- På hvilken måte er dette problematisk?

- Det problematiske er at Høie involveres her – forhåpentligvis uvitende. Dersom en statsråd med viten og vilje involverer seg i dette, vil det være svært problematisk. Heldigvis har vi frie medier som graver i denne type spørsmål.

- Tilfeldig

Både Høie og Klarp Solvang er forelagt uttalelsene fra Skallerud. Solvang hevder at bruken av Kvikk Lunsj-skiene i bildet var helt tilfeldig, og at det ikke har noe med produktplassering å gjøre.

- Dette var en reportasje med Hjemmet som skulle vært en skitur i marka. Bildet ble tatt i sentrum, på kontoret mitt på Youngstorget, fordi tida ikke strakk til. Kvikk Lunsj-skia står på kontoret mitt, hvor de har stått siden forrige generalsekretær fikk dem i gave. Fotografen foreslo at vi kunne ta med skiene på bildet, fordi de illustrerer påskestemning. Da tenkte vi: «God idé».

Hashtag livet

Han legger til at bildet, som alle andre han legger ut i sosiale medier, bare gir et øyeblikksbilde av livet.

- Om Bent er med eller ikke, har ikke så mye å si. Vi har vært gift i 30 år. Det er sikkert mange bilder som med strenge briller kunne blitt oppfattet som det ene og det andre, sier Klarp Solvang og skyter inn:

- Det er jo bare «Hashtag livet».

- Har ikke fått betalt

Bent Høie skriver i en e-post til Børsen at de opprinnelig hadde en intervjuavtale med Hjemmet, hvor de skulle lage en «hyggelig påskereportasje hvor vi gikk på ski i naturen».

- I siste liten skjedde det endringer i kalenderen min som førte til at jeg ikke rakk dette. Vi gjorde derfor intervjuet på Dag Terjes kontor. Jeg tok på meg de tur-klærne jeg hadde tilgjengelig, og kvikklunsjen kom med på bildet som et forsøk på å få frem påskestemningen.

Høie avviser bestemt at det er snakk om produktplassering.

- Jeg har ikke fått betalt for å vise fram Kvikk Lunsj-en, nei. Og klærne har jeg kjøpt selv.

- Er det uheldig at du stiller på et bilde der det kan se ut som du reklamerer for sponsorer av DNT, der ektemannen din er sjef?

- Det er uaktuelt for meg å kjøpe meg en ny turbukse i et annet merke, når den jeg har fungerer godt. Jeg kommer heller ikke til å begynne å skjule logoen om vi i framtida blir tatt bilde av i turklær. Jeg har vært medlem av Turistforeningen nesten like lenge som jeg har vært medlem av Høyre. Så dere kommer også framover til å se meg med DNT-merket.

På spørsmål om han ville stilt på et slikt bilde igjen, svarer Høie:

- Jeg håper at jeg slipper å improvisere turstemning på et kontor i Oslo igjen, ja. Jeg hadde sett fram til skituren, og håper at kalenderen min framover vil tillate at slike planer lar seg gjennomføre.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer