Reagerer: -­ Hva fader?

Da Hege Skarrud kom over McDonald's-reklamen midt i Oslo sentrum mandag, fikk hun hakeslepp. Også stortingspolitiker Tuva Moflag (Ap) reagerer.

SØK STRESS: Budskapet i reklamen fikk Hege Skarrud til å sperre opp øynene. Foto: Privat
SØK STRESS: Budskapet i reklamen fikk Hege Skarrud til å sperre opp øynene. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Banneret ved Karl Johans gate lød nemlig følgende:

«Søk stress. Så lærer vi deg å mestre det. Ja, det er stress å jobbe på McDonald's. Heldigvis kan det være en god ting. For det er først når vi utsetter oss for stress at vi lærer oss å mestre det.»

Og på et annet banner står det:

«Det eneste som er mer stress enn å jobbe på McDonald's er å prøve å finne en sykt chill jobb. Søk stress.»

– «Crapitalism»

Skarrud tok bilde av det ene reklameskiltet og postet det på Instagram sammen med teksten «Crapitalism».

– Dette er seinkapitalismen til punkt og prikke, hvor man reklamerer for dårlige arbeidsforhold som om det er positivt, sier Hege Skarrud til Dagbladet.

LARVER: Engelske Carly Ormerod gjorde et grufullt funn da hun var på McDonalds. Video: Carly Ormerod. Reporter: Vegard Krüger. Vis mer

Skarrud er spaltist i Klassekampen og politisk rådgiver i SV, men hun understreker at hun i denne sammenhengen uttaler seg som privatperson.

Stortingspolitiker Tuva Moflag (AP) reagerer også på reklamekampanjen. Hun mener at restaurantkjeden sender ut helt feil signaler.

– Her synes jeg McDonald’s bommer. Som mamma til ungdommer som snart skal ut og søke sine første jobber, synes jeg McDonald’s sender ut helt feil signaler.

BOMMER: Stortingspolitiker Tuva Moflag beskriver reklamekampanjen som en bom fra restaurantkjeden. Foto: Jørgen Gilbrant / Dagbladet
BOMMER: Stortingspolitiker Tuva Moflag beskriver reklamekampanjen som en bom fra restaurantkjeden. Foto: Jørgen Gilbrant / Dagbladet Vis mer

Pressekontakt i McDonald's, Kristina Johansen, svarer at negativt stress er noe både samfunn og arbeidsgivere må ta tak i, og at de som arbeidsgiver er obs på akkurat dette.

Les mer av svaret hennes lenger nede i saken.

– Skal ikke måtte godta det

Noe av det Skarrud reagerer på, er at McDonald's legger opp til det hun beskriver som en forståelse av at unge «bare må godta at sånn er det».

– At din vei inn i arbeidslivet vil handle om stress og høyt blodtrykk i en ung alder, og det må du bare se på som noe positivt. Man skal ikke måtte godta det premisset, sier hun.

SKAMLØST: Hege Skarrud ser ikke på kampanjen som et forsøk på humor - men et skamløst forsøk på å trykke ned unge arbeidere. Foto: Signe Rosenlund-Hauglid
SKAMLØST: Hege Skarrud ser ikke på kampanjen som et forsøk på humor - men et skamløst forsøk på å trykke ned unge arbeidere. Foto: Signe Rosenlund-Hauglid Vis mer

Hun beskriver det videre som at det er snakk om å trykke ned unge arbeidere for å profittere.

– Her skal man tyne arbeidere for å få mest mulig profitt per arbeider. Og så vinkler man det som om det er en gave. Det sier noe om hvor vi har kommet – når noen i et reklamebyrå tenker at dette er en gangbar vei.

– Er det sånn at unge, som ofte er i bedre fysisk form, skal måtte stå i front med unødvendig høyt press for at andre skal tjene mest mulig penger?, spør hun.

– Burde gå en runde med seg selv

– Kan man lese reklameskiltet med glimt i øyet?

– Jeg ser ikke på dette som et forsøk på humor – om McDonald's mener det burde de gå en grei runde med seg selv, sier hun og legger til:

– Det er ikke gøy å undertrykke arbeidere. Det er ikke gøy å utnytte unge mennesker.

– Mener du at reklamen burde trekkes tilbake?

– Dette er for meg nok et bevis på at vi bare burde forby reklame. McDonald's burde heller bruke pengene sine på å betale arbeiderne godt og ha en større besetning, i stedet for å bruke et reklamebyrå på å lage dårlige reklamer.

McDonald’s er en av Norges største arbeidsgivere for unge med over 5000 ansatte, og første arbeidsgiver for mange.

MISTET JOBBEN: En ansatt fikk sparken etter å ha skremt barn i en barnehage. Reporter: Christina H. Korneliussen/Dagbladet TV Vis mer

Tuva Moflag trekker fram stressmestring som viktig, men hun mener at arbeidsgivere bør fokusere på å legge til rette for å redusere stresset – heller enn å dekke det over med «stressmestring».

– Det handler jo om signalene de sender og forventningene de skaper. McDonalds må kjøre de reklamene de vil, men merkelig at de ønsker å selge seg inn til unge arbeidstakere på denne måten.

McDonald's svarer

Pressekontakt i McDonald's Norge, Kristina Johansen, sier at kjeden tar dette ansvaret på største alvor.

– Vi har grundige rekrutteringsprosesser, gode opplæringsrutiner og kursing, blant annet gjennom vår interne kjedeskole. I tillegg er god skiftplanlegging og god ledelse viktig for å unngå stress, samt å sette sammen kompetente team, og sikre at vi har rett person på rett sted til rett tid, skriver hun i en e-post til Børsen.

Målet med den nye reklamekampanjen er å vise mestringen man opplever på jobb, forklarer hun videre.

– Målet er å bygge intern stolthet og vise alt man lærer i McDonald's. Vi har fått positive tilbakemeldinger internt på kampanjen vi skal lansere, understreker hun.

Johansen viser til en spørreundersøkelse som viser at sju av ti unge ikke ønsker å jobbe på McDonald's, fordi det virker stressende.

– Samtidig vet vi fra vår medarbeiderundersøkelse at stressmestring er noe som blir trukket fram som en positiv egenskap man lærer i McDonald's i Norge.

- JA, DET ER STRESS: Dette er blant reklameskiltene McDonald's har i sin nye kampanje. Foto: Jørgen Gilbrant / Dagbladet
- JA, DET ER STRESS: Dette er blant reklameskiltene McDonald's har i sin nye kampanje. Foto: Jørgen Gilbrant / Dagbladet Vis mer

Videre påpeker hun at en egen undersøkelse viser at åtte av ti ansatte ved kjeden opplever stressmestring gjennom jobben.

– Og selv om vi jobber med dette hver dag, vet vi at vi alltid kan bli bedre. For oss har det vært viktig å søke råd hos dem som kjenner tematikken aller best. Vi har derfor vært i dialog med flere fageksperter. Vi har i dag arrangert en konferanse om stressmestring i arbeidslivet, hvor blant annet LO, AUF, NHO, Unge Høyre, HR Norge var til stede. Der kom det fram mange gode perspektiver som vi tar med oss videre. Tuva Moflag i Ap og Hege Skarrud sine kollegaer i SV var invitert, men har dessverre ikke svart på vår invitasjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer