Reagerer på dette: - Uheldig

Ragnhild Kaski i Av-og-til mener skiltet rimer dårlig med Vinmonopolets rolle og ansvar. Skiltet skal fjernes så snart det lar seg gjøre, svarer Vinmonopolet.

VEKKER REAKSJONER: Vinmonopolets skilt på utsiden av butikken er godt synlig fra gateplan. Slik skal det ikke være, ifølge Vinmonopolet, som varsler grep. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
VEKKER REAKSJONER: Vinmonopolets skilt på utsiden av butikken er godt synlig fra gateplan. Slik skal det ikke være, ifølge Vinmonopolet, som varsler grep. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Publisert

- Her ser det ut som dette er profilering ut mot gata, og ikke inne i butikken. Det er uheldig å omtale alkohol på en måte som kan virke salgsfremmende, noe jeg mener dette gjør.

Det sier generalsekretær for Av-og-til, Ragnhild Kaski, til Børsen. De omtaler seg som en «organisasjon som jobber for godt alkovett».

- Rimer dårlig

Kaski reagerer på den oransje helveggen utenfor Vinmonopolet på Hasle Torg - et kjøpesenter på Oslos østkant.

Plakaten er godt synlig fra den travle gata utenfor - en fartsåre for jobbpendlere og kollektivtrafikk.

Der står det, blant annet: «Frisk. Sødme. Syrlig. Rødvin. Hvitvin. Rosévin. Champagne. Fruktvin. Brennevin.» i ulike skriftstørrelser.

- Selv om det her ikke er knyttet opp til enkeltprodukter, rimer dette dårlig med Vinmonopolets rolle og samfunnsansvar, fortsetter Kaski.

KRITISK: Ragnhild Kaski mener den aktuelle veggen rimer dårlig med Vinmonopolets rolle og samfunnsansvar. Foto: Bård Gundersen
KRITISK: Ragnhild Kaski mener den aktuelle veggen rimer dårlig med Vinmonopolets rolle og samfunnsansvar. Foto: Bård Gundersen Vis mer

Det mener hun uavhengig av om det skulle vise seg å være lovlig. Det er det Helsedirektoratet som avgjør.

  • Les Helsedirektoratets svar lenger ned i saken.

Vinmonopolet: - Skal fjernes

Vinmonopolet opplyser overfor Børsen at dette skiltet tidligere var en del av interiøret i deres butikker.

- Skiltet er ikke ment for eksponering utenfor butikken. Skiltet er ikke en del av Vinmonopolets nye interiør, men er fortsatt til stede i butikker som har det gamle interiøret, skriver presseansvarlig i Vinmonopolet, Jens Nordahl, til Børsen.

GODT SYNLIG: Vinmonopolets skilt er godt synlig fra gateplan. Nå varsler Vinmonopolet grep. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
GODT SYNLIG: Vinmonopolets skilt er godt synlig fra gateplan. Nå varsler Vinmonopolet grep. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Han fortsetter:

- Vi er enige med Kaski i Av-og-til i at dette skiltet ikke skal henge i vinduet ut mot gata på denne måten og kommer derfor til å fjerne det så raskt det lar seg gjøre.

Videre opplyser han om at folien trolig er hengt opp for at kassaskjermene ikke skal eksponeres for sollys som gjør det vanskelig å lese på skjermen.

- Nøytral folie som stopper direkte sollys vil bli hengt opp i stedet, skriver Nordahl.

Nøytrale og informative

Helsedirektoratet sier de ikke kommenterer enkeltsaker i media. De uttaler seg på generelt grunnlag.

- Alkohollovens hovedregel er at all alkoholreklame er forbudt, men det finnes flere unntak, skriver avdelingsdirektør Øyvind Giæver i Helsedirektoratet, til Børsen.

- Salgs- og skjenkesteder kan blant annet sette ut «opplysningsskilt av lite format» i umiddelbar tilknytning til lokalene, for eksempel på gateskilt utenfor eller på stedets dør/vinduer. Her kan de blant annet gi informasjon om navn, åpningstider og bevillingsrettigheter. Opplysningene skal være nøytrale og informative.

Giæver legger til:

- Videre er det gitt flere unntak som gjelder for nøktern informasjon om alkohol inne i lokalene til salgs- eller skjenkestedet. Unntakene skal sikre at det bare er de forbrukerne som aktivt oppsøker informasjon om alkohol og alkoholholdige produkter, som skal få tilgang til slik informasjon.

- Støtter regelverket

Kaski viser til at formålet med reklameforbudet, og alkoholloven, er å begrense omsetning og redusere skade og risiko.

- Vi støtter dagens regelverk, og oppfatter at det er bred politisk enighet om dette, sier Kaski.

FORBUDT REKLAME: Sigurd Wongraven mener han ikke har gjort noe galt når han har reklamert for vinen sin på sosiale medier. I et intervju med Børsen på føråpningen til Nasjonalmuseet i Oslo 8. juni, slår han hardt tilbake. Video: Marthe Tveter Gjønnes. Reporter: Guro Havro Bjørnstad. Vis mer

Hun mener den siste tidas debatt om reklameforbud i sosiale medier vitner mest om at alkoholprodusenter synes loven er ubeleilig.

- Spesielt reagerer jeg på at misforståelsen rundt det påståtte «taggeforbudet» har fått spre seg mye, og er glad for at Faktisk.no har gått grundig inn i saken, sier hun og legger til:

- Jeg ser at flere er ute og etterlyser en «modernisering» av lovverket. Det er lite som er moderne ved å myke opp alkoholloven og reklameforbudet, med tanke på at vi nå vet langt mer om alkoholens skadevirkninger enn tidligere.

Betent debatt

Diskusjonen om hvorvidt alkoholloven i Norge er for streng, har rast i omtrent samtlige medieflater den siste tida.

Debatten rundt omtale av alkoholprodukter i sosiale medier har kanskje vært mest betent. Enkelte bryggerier har reagert kraftig på varsler om bøter, som Helsedirektoratet har sendt ut.

Flere har oppfattet regelverket slik at myndighetene straffer bryggerier dersom privatpersoner bruker emneknagger (tagger) som kan knyttes til bryggeriet.

Dette har Helsedirektoratet avvist.

- Dårlig og søkt

Direktoratet er imidlertid klokkeklare på at forbudet mot alkoholreklame gjelder også for SoMe.

Som Børsen har omtalt, har både Satyricon-vokalist Sigurd Wongraven og artist Morten Abel sine egne viner - som de profilerte artistene har lagt ut bilder av på Instagram.

Morten Abels manager, Arne Svare, sa til Børsen at Abel skulle slutte med vin-innleggene. Wongraven på sin side nektet for å ha gjort noe galt og hevdet Børsens artikkel var «dårlig og søkt».

- Vi er et internasjonalt varemerke som selger vin i hele Europa, også tidligere til østkysten av USA. Det er det vi forholder oss til, og vi driver ikke med alkoholreklame, sa Wongraven til Børsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer