Reagerer på dette: - Uheldig

Ragnhild Kaski i Av-og-til mener skiltet rimer dårlig med Vinmonopolets rolle og ansvar. Skiltet skal fjernes så snart det lar seg gjøre, svarer Vinmonopolet.

VEKKER REAKSJONER: Vinmonopolets skilt på utsiden av butikken er godt synlig fra gateplan. Slik skal det ikke være, ifølge Vinmonopolet, som varsler grep. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
VEKKER REAKSJONER: Vinmonopolets skilt på utsiden av butikken er godt synlig fra gateplan. Slik skal det ikke være, ifølge Vinmonopolet, som varsler grep. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Publisert

- Her ser det ut som dette er profilering ut mot gata, og ikke inne i butikken. Det er uheldig å omtale alkohol på en måte som kan virke salgsfremmende, noe jeg mener dette gjør.

Det sier generalsekretær for Av-og-til, Ragnhild Kaski, til Børsen. De omtaler seg som en «organisasjon som jobber for godt alkovett».

- Rimer dårlig

Kaski reagerer på den oransje helveggen utenfor Vinmonopolet på Hasle Torg - et kjøpesenter på Oslos østkant.

Plakaten er godt synlig fra den travle gata utenfor - en fartsåre for jobbpendlere og kollektivtrafikk.

Der står det, blant annet: «Frisk. Sødme. Syrlig. Rødvin. Hvitvin. Rosévin. Champagne. Fruktvin. Brennevin.» i ulike skriftstørrelser.

- Selv om det her ikke er knyttet opp til enkeltprodukter, rimer dette dårlig med Vinmonopolets rolle og samfunnsansvar, fortsetter Kaski.

Det mener hun uavhengig av om det skulle vise seg å være lovlig. Det er det Helsedirektoratet som avgjør.

  • Les Helsedirektoratets svar lenger ned i saken.

Vinmonopolet: - Skal fjernes

Vinmonopolet opplyser overfor Børsen at dette skiltet tidligere var en del av interiøret i deres butikker.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.