Alle skip skal betale 2 dollar - tilsvarende 18 kroner - per tonn drivstoff de kjøper, foreslår en samlet internasjonal skipsfartsnæring. Avgiften skal finansiere lav- og nullutslippsløsninger.
Over en tiårsperiode vil dette bidra til 50 milliarder kroner til forskning og utvikling, ifølge Rederiforbundet.
Første gang
– Det er første gang en samlet internasjonal næring foreslår å pålegge seg selv en avgift på drivstoff. Fondet vil bidra med viktig kapital til utvikling av nye lav- og nullutslippsløsninger for skip i internasjonal fart, sier president Lasse Kristoffersen i Norges Rederiforbund.

- Aldri gått så langt før
Det foreslås at fondet opprettes i regi av FNs organ for regulering av internasjonal skipsfart, IMO.
- Fondet vil bidra med viktig kapital til utvikling av nye lav- og nullutslippsløsninger for skip i internasjonal fart. Samtidig sender det et viktig signal om det i framtida vil koste mer å forbruke fossilt drivstoff og at hele næringen nå må starte omstillingen til en nullutslippsframtid, sier Kristoffersen.
- Helt avgjørende
I 2018 vedtok IMO at skipsfarten innen 2050 skal kutte sine utslipp med 50 prosent målt fra 2008-nivå. Internasjonal skipsfart står for om lag 2,5 prosent av de globale menneskeskapte CO₂-utslippene.
Forslaget skal nå behandles av medlemslandene i IMO.
– Skipsfarten både i Norge og internasjonalt er klare til å bidra. Nå er det opp til politikerne å gripe muligheten og vedta forslaget, sier administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.
Han sier forslaget har likheter med hvordan det norske NOx-fondet er bygget opp.
- NOx fondet har bidratt til at Norge i dag er langt framme i utvikling av lav- og nullutslippsteknologi innen ferjer og offshoreskip. Fortsatt mangler vi teknologi som gjør det mulig å seile utslippsfritt over lange avstander. Forslaget til fondsløsning vil sette helt ny fart i utviklingen av teknologi og løsninger i stor skala, noe som er helt avgjørende for at vi skal nå målene om vesentlige reduksjoner i utslippene, sier Solberg.
