Dagligvaregiganten Coop har den siste tida blitt møtt med knallhard kritikk av en rekke mediebyrå- og reklametopper.
Siden det ble kjent at selskapet avlyste en mediebyråkonkurranse som hadde pågått i et halvt år, like før fristen var ute, og Coop offentliggjorde at de ville inngå en avtale med byrået WAL, har debatten rast.
Et mediebyrå hjelper selskaper med å planlegge, kjøpe og administrere markedsføring.
- Se hva Coop Norge svarer lenger ned i saken!
- Etisk forkastelig
Like før helga ble blant annet en kommentar signert Camilla Kim Kielland, styreleder i Kreativt Forum og daglig leder i reklamebyrået Morgenstern, publisert på bransjenettstedet Kampanje.
Kreativt Forum er interesseorganisasjonen til norske reklame- og designbyråer.
I kommentaren legger hun ikke skjul på hvordan hun mener at Coop har opptrådt i forbindelse med konkurransen.

Skyhøye priser: - Folk blir gisler
- Jeg skal ikke legge ord i munnen på de mediebyråene som var med i konkurransen, de som la ned millioner av kroner i timen i pitsjen - over flere måneder. Men hadde det vært meg, hadde jeg ikke bare vært «overrasket og skuffet» - som de selv sa. Jeg hadde vært ganske forbanna, skriver hun blant annet.
Hun skriver også:
- Å avlyse et maraton rett før målstreken, etter å ha fått levert omfattende strategiske råd og løsninger underveis, er ikke bare brudd på god forretningsskikk. Det er etisk ganske forkastelig.
Børsen har vært i kontakt med Camilla Kim Kielland. Hun ønsker ikke å utdype kritikken ytterligere, men vil at Børsen siterer fra kommentaren.

- Opptatt av å opptre ryddig
Markedsdirektør i Coop Norge, Ingrid Amundsen, mener de hadde forventet at det kom kritikk som følge av avgjørelsen.
- Når det tas utradisjonelle valg er det ikke uventet at det medfører kritikk, skriver hun i en e-post til Børsen.
Hun fortsetter:
- Vi mener vi gjennomførte en god prosess, hvor valget falt på den tilbyderen vi anså var best. Det er ikke uvanlig at tilbudsforespørsler endres eller blir avlyst, men det har kanskje ikke skjedd så ofte i mediebransjen. Coop er opptatt av å opptre ryddig, og skal være en forutsigbar og god samarbeidspartner.

Varsler nytt prissjokk
- Ikke heldig
Det er derimot ikke bare Camilla Kim Kielland som reagerer på prosessen.
Kampanje har snakket med mediebyrået Atyps sjef Hågen Pettersen, som stiller seg bak kritikken hennes.
Britt Skjeppestad, sjef i Essence Mediacom, stiller seg også bak kritikken «fra et prosessperspektiv», sier hun til nettstedet.
Daglig leder i Mediebyråforeningen, Camilla Gåre, mener at saken er uvanlig.
- Slik dette ser ut så har dette ikke vært en heldig konkurranse, skriver hun i en e-post til nettstedet.