- Jeg skulle nesten hatt tennene ute, så kunne jeg fått børsta her og.
En smilende Jonas Gahr Støre triller ut av bilvaskehallen på Shell Mortensrud i Oslo. Der har han nettopp fått vasket bilen knallrød igjen, helt hvitt.
Slaver
For akkurat det er en kjempeutfordring i bilvaskbransjen. Det er en stor svart økonomi, og Dagbladet har gjentatte ganger de sju siste åra skrevet om de lovløse tilstandene i bilpleiebransjen.
Det er livredde polske ansatte, slaver, uverdige boforhold med utedo midt i bilvaskehallen og etterforskning av organisert kriminalitet.
Ifølge en rapport fra samfunnsøkonomisk institutt viser analyser at svart omsetning innen bilvask kan beregnes til mellom 114 og 167 millioner i året.
Derfor gikk Treparts bransjeprogram for bilbransjen sammen i september i fjor og sendte inn forslag til en ny godkjenningsordning for bilvask. Forslaget er undertegnet av Fellesforbundet, Norges Bilbransjeforbund, Virke, Vegdirektoratet, Arbeidsgiverforeningen Spekter og Arbeidstilsynet. Med andre ord: Alle partene i arbeidslivet.
- Ikke viktig nok
Virke hadde et håp om at det skulle ligge penger til en slik ordning i årets statsbudsjett, men slik gikk det ikke.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger