Krisehjelp for luftfarten:

Refser regjeringen: - Har sviktet

LO-lederen krever en kompensasjonsordning for norsk luftfart så fort som mulig.

VENTER: Regjeringen har ikke ønsket å legge fram en kompensasjonsordning for norsk luftfart, før Norwegian er i mål med sin rekonstruksjonsprosess. Foto: Marte Christensen / NTB
VENTER: Regjeringen har ikke ønsket å legge fram en kompensasjonsordning for norsk luftfart, før Norwegian er i mål med sin rekonstruksjonsprosess. Foto: Marte Christensen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

SISTE: Regjeringen bekrefter at flybransjen vil bli inkludert i den eksisterende kompensasjonsordningen for næringslivet. Tiltaket vil ikke få tilbakevirkende kraft. Les alle tiltak for luftfarten i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, nederst i saken.

- Siden pandemien rammet Norge i mars 2020 har staten stilt opp for norsk luftfart med en rekke ordninger. Regjeringen foreslår nå inntil en milliard ekstra til Avinor, som sammen med en kombinasjon av flere tiltak vil bidra til å sikre et godt flytilbud også etter pandemien, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide

Langet ut

Før dagens framleggelse av revidert nasjonalbudsjett, langet LO-leder Peggy Hessen Følsvik ut mot regjeringen i et intervju med Børsen.

- Stortinget ba regjeringen om dette i januar. Nå skriver vi mai, og fortsatt har det ikke skjedd noe, sa Følsvik om det hun mener har vært et «svik» fra regjeringens side.

I løpet av 2020 hadde Norwegian, SAS og Widerøe en omsetningssvikt på 26 milliarder kroner. En samlet flybransje har lenge ropt om krisehjelp i form av en kompensasjonsordning. De har støtte fra opposisjonen på Stortinget, men så langt har regjeringen Solberg lagt det hele på is.

Regjeringen har vært tydelige på at de ikke kommer til å vurdere en kompensasjonsordning for de norske flyselskapene, før Norwegian er i mål med sin rekonstruksjonsprosess.

«Dette vil være nødvendig for å ivareta Stortingets krav om at kompensasjon fra staten ikke går til selskapets kreditorer», har regjeringen tidligere uttalt.

UTÅLMODIG: LO-leder Peggy Hessen Følsvik, her i samtale med Ap-leder Jonas Gahr Støre, krever at regjeringen får på plass en kompensasjonsordning for luftfarten. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
UTÅLMODIG: LO-leder Peggy Hessen Følsvik, her i samtale med Ap-leder Jonas Gahr Støre, krever at regjeringen får på plass en kompensasjonsordning for luftfarten. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Nå er ikke det lenger en gyldig «unnskyldning», mener LO-lederen.

- Nå mener jeg at det spørsmålet er godt nok avklart, til at det ikke lenger kan brukes som et argument mot en kompensasjonsordning. Det er ikke en aktuell problemstilling lenger, sier Følsvik til Børsen.

Derfor forventer hun at det legges fram en ny kompensasjonsordning for norsk luftfart, når revidert nasjonalbudsjett presenteres av regjeringen i dag.

- Regjeringen har sviktet på dette området. Det har de muligheten til å gjøre noe med nå, sier hun.

- Virkelig en skandale

LO-lederen har krevd at en kompensasjonsordning for luftfarten kommer på plass umiddelbart.

- Regjeringen må levere på Stortingets vedtak. Hvis de ikke gjør det, så er det virkelig en skandale, sa hun før tirsdagens nyhet.

Helt konkret ber LO regjeringen om å tilrettelegge for en økonomisk kompensasjonsordning som dekker tapene bransjen har hatt som følge av nedstengingen.

- Det blir ikke snakk om små beløp?

- Summene kan nok andre si noe om, men det må ligge beløp der som gjør at dette monner for flyselskapene. Det må være på et nivå som gjør at det bidrar betraktelig.

LYDFIL: Dette er deler av et langt lydopptak fra basesjefer i Wizz Air, som diskuterer hvilke «råtne epler» i firmaet som skal få sparken. Video: Jeanette N. Vik / Dagbladet TV Vis mer

- Veldig bekymret

Følsvik har lenge vært klar på at det handler om framtida for norsk luftfart.

- Nå er jeg veldig bekymret for hvilken luftfart vi skal sitte igjen med i Norge etter krisa. Dette handler om kollektivtransport, som er viktig for både arbeidsliv og bosetting i hele landet vårt.

- I andre land har regjeringene kommet med kompenserende tiltak. Sverige og Danmark har gjort det, men den norske regjeringen har sagt nei. I stedet har de kommet med låneordninger, som betyr at flyselskapene opparbeider seg mer gjeld. Det er det siste de trenger nå.

Hun minner om at det er myndighetene som har stengt ned denne bransjen.

- Det har skjedd som følge av det som er helt nødvendige smitteverntiltak. Men tiltakene har rammet luftfarten veldig hardt, sier hun.

- Ikke bærekraftig

Hun krever en luftart i Norge på norske arbeidsvilkår, og mener det vil være vanskelig å få til uten mer krisestøtte fra regjeringen.

- Vi ser hva alternativet er, med utenlandske aktører som kommer og underbyr hverandre. Det er ikke bærekraftig å betale 190 kroner for en flytur til Riga eller London. Vi vil ha en bærekraftig luftfart, også når det gjelder det sosiale aspektet.

- Men hvor kritisk er situasjonen for norsk luftfart?

- Jeg opplever at det er veldig kritisk. En oppegående luftfart er helt grunnleggende for at vi skal kunne drive næringsvirksomhet i hele landet.

- Hva med utslippene fra luftfarten?

- Det er en utfordring. Men det er en utfordring som jeg oppfatter at de norske selskapene er fullstendig klar over, og som de skal gjøre noe med. Men da er vi også avhengig av å ha selskap som er i stand til å være med på utviklingen. For du driver ikke utvikling hvis du har en rød bunnlinje, mener Følsvik.

- Vi må ha en luftfart også etter denne krisa som legger norske lønns og arbeidsvilkår til grunn. Vi kan ikke basere framtida på sosial dumping, sier LO-lederen og hinter om driften fra konkurrerende lavprisselskaper i andre land.

- Hjelper ikke

Det er ventet at det kan ta flere år før omsetningen i luftfarten og reiselivet vil komme tilbake til nivåer fra før coronakrisa. Reiselivet er også sesongbasert, og dersom årets sesong ryker, vil mange bedrifter måtte vente til neste år før de kan ha håp om normale tall igjen.

Nettopp det poenget har fått sjeføkonom Øystein Dørum i NHO til å argumentere for videre tiltak for luftfarten.

- Det kan være et argument for å videreføre lav momssats for reiseliv, sa han til NTB i april.

Han mener også at forlenget nedbetalingstid på utsatte skatter og avgifter bør vurderes.

Da regjeringen la fram sin krisepakke for norsk luftfart like etter årsskiftet, ble de møtt av nær unison kritikk fra bransjen.

Regjeringen har så langt lovet bort sju milliarder kroner i krisestøtte til norsk luftfart i 2021. Hele veien har de også vært tydelige på at de vil komme tilbake til en kompensasjonsordning til flyselskapene etter at Norwegian har fullført rekonstruksjonsprosessen.

I stedet for en kompensasjonsordning har luftfarten fått fortsatt lavmoms på 6 prosent første halvår i 2021 mens flypassasjeravgiften ikke gjør noe comeback i hele 2021. Krisepakken inneholder også en økning av statens kjøp av flyruter til to milliarder kroner i 2021.

- Stortinget har bedt om at det skal komme en kompensasjonsordning, og det skal vi utrede. Men foreløpig er det slik at vi kjøper flyruter, vi styrker disse FOT-kjøpene nå. Så i utgangspunktet er jo det vi sier at det vil være mest naturlig å snakke om en slik kompensasjonsordning dersom vi skulle begynne å avvikle de andre tiltakene som for eksempel de flykjøpene vi nå foretar, sa statsminister Erna Solberg i forbindelse med framleggelse av ny krisepakke i januar.

Det er ikke godt nok for LO-sjefen:

- Det hjelper ikke med fritak fra avgifter når de ikke flyr.

Tiltak

Dette er regjeringens tiltak for luftfarten i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett:

  • Regjeringen foreslår å bevilge inntil 1 050 mill. kroner ekstra i tilskuddsramme til Avinor, til totalt 3,8 mrd. kroner i 2021.
  • Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med 102 mill. kroner til å dekke eventuelle tap for Sandefjord lufthavn, Torp og Haugesund lufthavn, Karmøy i andre halvår 2021. Samlet vil dette utgjøre inntil 213 mill. kroner i støtte til de to lufthavnene i 2021.
  • Regjeringen foreslår å inkludere flyselskapene i den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet fra og med mai 2021.
  • Flyselskapene kan søke støtte fra lønnsstøtteordningen, som gjelder fra mars 2021. Ordningen innebærer at kriserammede foretak kan få støtte per ansatt for ansatte som de tar tilbake fra permittering.
  • Regjeringen foreslår 10 mill. kroner til ettårig kompetanseløft for luftfarten.

Kilde: Regjeringen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer