Refser Vedum etter Norwegian-plan

- Glad for at vi ikke gikk med på Sps krav, sier Sylvi Listhaug (Frp).

FORNØYD: Sylvi Listhaug mener det var lurt å si nei til å støtte Norwegian i høst. Foto: Berit Roald / NTB
FORNØYD: Sylvi Listhaug mener det var lurt å si nei til å støtte Norwegian i høst. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Publisert

Torsdag ble det kjent at Norwegian har bestemt seg for å legge ned sine langdistanseruter og i stedet satse helt og holdent på Norge, Norden og Europa.

Norwegian gjør dette i håp om å kunne komme seg helskinnet gjennom coronapandemien, som for alvor har ført luftfarten ut i en eksistensiell krise.

Den nye planen innebærer at Norwegian planlegger å ha 50 fly i drift i de omtalte markedene i 2021, noe som gradvis skal økes til 70 fly året etter.

Dette fører også til at 2000 ansatte mister jobben, da Norwegians datterselskaper i Italia, Frankrike, Storbritannia og USA slås konkurs.

Fikk nei

9. november i høst ble det kjent at regjeringen vendte tommelen ned for å gi mer støtte til flyeselskapet. Norwegian hadde bedt staten om flere milliarder kroner i støtte, men fikk ingenting.

Ifølge næringsminister Iselin Nybø mente regjeringen at en støtte til Norwegian «ikke er en forsvarlig bruk av fellesskapets midler».

I ukene som fulgte ble det til dels høy temperatur om saken i politiske miljøer. Senterpartiet var det partiet som mest aktivt kjempet for at regjeringen skulle gi flyeselskapet mer støtte.

SKUFFENDE: Norwegian-direktør Jacob Shram møtte pressen i dag. Vis mer

I en opphetet ordveksling med statsminister Erna Solberg i Stortinget i midten av november presset Vedum henne på om ikke Norge burde stille opp med kontantstøtte til landets luftfartsselskaper, slik «stat, etter stat, etter stat» har gjort.

Statsministeren svarte med å spørre:

- Vil Vedum klinke ut 48 milliarder, eller 20 milliarder, eller 15 milliarder? Hva er det han har tenkt til å gi for å sikre at det er arbeidsplasser til et selskap som har så høy gjeld, sa Solberg.

Ny søknad

I dag kom altså Norwegian med sine nye planer, og de har allerede sendt inn en nye henvendelse til regjeringen, i håp om at den justerte driftsmodellen vil bidra til at de kan få statlig hjelp.

- Det Norwegian nå skisserer er noe annet enn den forespørselen vi vurderte i november i fjor. Vi er nå i gang med en grundig vurdering av denne nye henvendelsen, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Regjeringen har også lovet å komme tilbake til Stortinget i januar med en vurdering av om man må ha en kompensasjonsordning for luftfarten.

SLO TILBAKE: Erna Solberg ga klar beskjed til Sp-lederen under dagens spørretime på Stortinget. Video: Stortinget. Klipp: Jeanette N. Vik Vis mer

- Riktig å vente

I november og desember var det altså Sp-leder Vedum som tok på seg rollen å være Norwegians tydeligste forsvarer på Stortinget.

Heldigvis fikk han det ikke som han ville, mener finanspolitisk talsperson i Frp, Sylvi Listhaug.

- Jeg er veldig glad for at vi ikke gikk med på Sps krav om å gi etter for utenlandske investorer i fjor høst. Nå viser det seg at det var helt riktig å vente til Norwegian selv har kommet med en løsning for ny struktur, sier Listhaug og fortsetter:

- I høst krevde Sp at vi skulle gå inn med milliarder av kroner av skattebetalernes penger i støtte. Disse kunne i verste fall gått i lommene til kreditorer og utenlandske eiere.

Spark mot Frp

Vedum selv sier til Børsen at han mener det er riktig at Norwegian «gjøres norskere».

- Nå må regjeringen i en dialog med selskapet, og åpne for at de kan få statlig støtte dersom visse vilkår innfris. Da snakker vi om restrukturering av selskapet, kontroll og gjeld og norske lønns- og arbeidsvilkår, sier Vedum.

Sp-lederen sender også et spark tilbake i retning av Frp.

- Norge er avhengig av en innenriks luftfart, også etter coronakrisa. Spørsmålet er om vi ønsker seriøse aktører, eller selskaper som Wizz Air, som driver med sosial dumping. Frp ønsker Wizz Air velkommen. Senterpartiet ønsker ryddige forhold i norsk luftfart, sier Vedum.

Vil ha kompensasjonsordning

Vedum erkjenner at «Norwegian har forsøkt seg på noen sprell tidligere», men håper staten nå kan stille tydelige krav så selskapet kan falle inn under en kompensasjonsordning.

En kompensasjonsordning er Frp enige om at det er behov for.

- Vi vil ha en kompensasjonsordning for luftfarten, som hjelper de tre norske aktørene gjennom pandemien. Når Norwegian nå legger opp til å restrukturere selskapet, så vil det bety at de kan ta del av denne kompensasjonsordningen, sier Listhaug.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer