Årlig kutt i pilotkostnadene med 800 millioner kroner var et av kravene som det ikke ble enighet om i meklingen mellom SAS-pilotene og selskapet.
Pilotene sier selv de gikk med på kutt på 600 millioner, mens SAS-ledelsen hevder summen er 500 millioner kroner.
- Uansett er det god grunn til å spørre hva SAS-ledelsen selv vil bidra med, mener lederen av SAS Norge Flygerforening, Jan Levi Skogvang.
- Det er ansatt en ledelse, men vi har ingen ledere i SAS. Verken konsernsjef eller andre ledere har gått foran for å vise vei, sier Skogvang i en pressemelding fra Parat.
Slår tilbake
SAS avviser kritikken. Pressesjef Tonje Sund i SAS Norge sier til Børsen at det nå handler om SAS overlevelse.
- Pilotenes forslag har ikke vært tilstrekkelig omfattende for å kunne sikre en framtid for SAS, og SAS kan ikke skrive under på en avtale som ikke sikrer fremtidig konkurransedyktighet. Det er et spørsmål trygghet for alle ansatte, ikke bare pilotene, sier hun.
Ifølge Solvang er det altså pilotene som må ta støyten og bidra med kostnadskutt på 30 prosent, mens ledelsen skjermer seg selv.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger