Forsikringsselskapet Gjensidige opplever ifølge nettstedet en voldsom økning i henvendelser fra fortvilte kunder som har fått utenlandsferien spolert av karantene.
Et pålagt karanteneopphold kan få store konsekvenser:
- Regningen kan fort komme opp i 100 000 kroner, sier Eli Knudtzen Myhre i Gjensidige.
Thailand trekkes fram som eksempel. I sine reiseråd informerer Utenriksdepartementet at thailandske myndigheter har innført skjerpede krav til innreise for alle reisende.
- Dersom du eller noen i reisefølget får positiv utslag på test for corona, krever thailandske myndigheter at den smittede må på sykehus uavhengig av grad av symptomer, og resten av reisefølget må i hotellkarantene for egen regning.
- Det hender vi får spørsmål fra kunder om vi kan hjelpe noen andre i reisefølget som ikke er kunder. Men vi dekker naturlig nok kun for de som er kunder, sier Myre til Flysmart24.
I romjula var Dagbladet i kontakt med en norsk familie, som opplevde å bli isolert på to sykehusrom i Thailand etter coronasmitte.
- Hadde vi visst at man må isoleres på sykehus, så hadde vi aldri reist, spesielt når vi reiser med barn. Jeg vil advare andre som har planer om å reise, om ikke å reise. Jeg unner ingen andre dette, sa Silje Hoel Nikolic til Dagbladet den gang.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger