Reiseavtale utsatt - millionsmell

For tredje gang siden 2018 er forhandlingene om oppdatert regelverk for jobbreiser utsatt. Millionsmell venter.

TAP: Satsene for utgifter på jobbreise står stille. Nå er forhandlingene utsatt - igjen. Foto: Torstein Bøe / NTB
TAP: Satsene for utgifter på jobbreise står stille. Nå er forhandlingene utsatt - igjen. Foto: Torstein Bøe / NTB Vis mer
Publisert

Jobbreiser er kanskje ikke det som står fremst i panna på norske arbeidstakere i et coronastengt samfunn. Men stadige utsettelser av forhandlingene om oppdaterte reisesatser er i ferd med å påføre ansatte en gedigen millionregning, påpeker Espen Øren, rådgiver i Simployer.

Alle ansatte i offentlig sektor og nesten 90 prosent i privat sektor får dekket sine utgifter på jobbreise etter statens satser. Disse avtalene endres normalt med virkning fra 1. januar, men de siste åra har det vært skurr i maskineriet.

- I 2018 ble det brudd i forhandlingene. En tvistenemnd måtte vedta ny avtaletekst samme sommer - et halvt år på overtid. I fjor ble man heller ikke enige, og man endte med mindre justeringer på noen satser i juli måned, sier Øren.

Stort bedre gikk det ikke i fortsettelsen:

- Nødløsningen fra 2020 skulle etter planen føre til en større revisjon av avtalene med ferdigstilling i løpet av februar 2021. Nye regler skulle tre i kraft fra 1. mars. Vi har nå fått bekreftet at den gjeldende avtalen er forlenget fram til 30. juni. Vi står derfor nok en gang i en situasjon med seks måneders utsettelse på den vanlige fristen ved nyttår, sier Øren til Børsen.

Krever flere endringer

- Vi mener at dagens avtaler ikke er oppdatert med tanke på hvordan arbeidslivet fungerer, sa forhandlingsleder Vibecke Solhaug i LO Stat til Frifagbevegelse etter justeringene i fjor sommer.

Arbeidstakersida ønsket flere større endringer - inkludert en gjennomgang av hvem som skal være omfattet av avtalene, valg av klimavennlig transport og en omforent ny forståelse av praktiseringen av avtalen.

- Vi opplever at enkelte etater prøver å spare penger på de ansattes bekostning når de er på reise, sa Solhaug den gang.

I tillegg framhevet hun at satsene for kilometergodtgjørelse er for lave.

Titalls millioner

Rådgiver Espen Øren minner om at nye avtaler og satser sjelden får tilbakevirkende kraft.

- Når man ikke blir enige i januar, er det i praksis et tap for arbeidstakerne, sier han, og leverer følgende regnestykke:

  • I 2019 ble det levert reiseregninger for 1,4 milliarder kilometer i bilgodtgjørelse.
  • Tilsvarende tall for 2020 gir oss 930 millioner kilometer.
  • Hvis 2021 lander et sted midt mellom disse, får vi 1,2 milliarder kilometer, eller cirka 100 millioner kilometer i måneden.
  • Med en satsøkning på 13 øre (tilsvarende forrige satsøkning) utgjør dette 80 millioner kroner i tapt godtgjørelse samlet for norske arbeidstakere.

- I og med at denne satsen ikke ble økt i fjor, og når arbeidstakernes hovedsammenslutninger i utgangspunktet mener den er for lav, kan det ligge an til en større økning denne gang. Tar vi med at satsene for diett og nattillegg også revideres, så vil det månedlige tapet være enda større, sier Øren til Børsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer