Reiseavtale utsatt - millionsmell

For tredje gang siden 2018 er forhandlingene om oppdatert regelverk for jobbreiser utsatt. Millionsmell venter.

TAP: Satsene for utgifter på jobbreise står stille. Nå er forhandlingene utsatt - igjen. Foto: Torstein Bøe / NTB
TAP: Satsene for utgifter på jobbreise står stille. Nå er forhandlingene utsatt - igjen. Foto: Torstein Bøe / NTB Vis mer
Publisert

Jobbreiser er kanskje ikke det som står fremst i panna på norske arbeidstakere i et coronastengt samfunn. Men stadige utsettelser av forhandlingene om oppdaterte reisesatser er i ferd med å påføre ansatte en gedigen millionregning, påpeker Espen Øren, rådgiver i Simployer.

Alle ansatte i offentlig sektor og nesten 90 prosent i privat sektor får dekket sine utgifter på jobbreise etter statens satser. Disse avtalene endres normalt med virkning fra 1. januar, men de siste åra har det vært skurr i maskineriet.

- I 2018 ble det brudd i forhandlingene. En tvistenemnd måtte vedta ny avtaletekst samme sommer - et halvt år på overtid. I fjor ble man heller ikke enige, og man endte med mindre justeringer på noen satser i juli måned, sier Øren.

Stort bedre gikk det ikke i fortsettelsen:

- Nødløsningen fra 2020 skulle etter planen føre til en større revisjon av avtalene med ferdigstilling i løpet av februar 2021. Nye regler skulle tre i kraft fra 1. mars. Vi har nå fått bekreftet at den gjeldende avtalen er forlenget fram til 30. juni. Vi står derfor nok en gang i en situasjon med seks måneders utsettelse på den vanlige fristen ved nyttår, sier Øren til Børsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer