- Dette har vært en dag med helt uvanlige salgstall, sier pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet til Dagbladet lørdag kveld.
Normalt er det en svært liten andel av bestillingene som blir gjort på nett som skal leveres hjem på døra til kunden, og de fleste ønsker å hente varene i butikk. Det endret seg brått med nye, strenge restriksjoner i Oslo-området og stengte dører i en rekke av Vinmonopolets butikker i regionen.
Voldsom vekst
I løpet av hele fjoråret ble 2,3 prosent av varene på nett bestilt hjem. Lørdag utgjorde denne andelen hele 48 prosent.
- I dag har vi hatt cirka 6400 nettordre, mot 2700 nettordre lørdag i forrige uke. Sammenliknet med forrige lørdag, er det en vekst på 137 prosent.
- Vi har aldri hatt en så stor andel som ønsker hjemlevering før. Det skrives historie, sier Nordahl.
Han forteller at Vinmonopolet tydelig har sett en kundeatferd som har endret seg over natta.
- Vi ser en klar sammenheng med nedstengingen i Oslo og Follo-regionen. Når butikkene stenges, vil folk ha varene levert hjem, slår han fast.
Mange polfarere utenbys
Men det er ikke bare på nettet at kundenes kort har gått varme. Tidligere lørdag ble det meldt om lage køer utenfor Vinmonopolet i nærheten av Oslo-regionen, der butikkene fortsatt var åpne.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger